Prosjektet ble gjennomført med lærere og studenter på horn, klaver, sang og klarinett. I tillegg hadde flere strykerlærere innspill til gruppeundervisningsformen. Målet med prosjektet var å vurdere om en variert organisering av hovedinstrumentundervisningen der studentene tillegges ulike typer ansvar, kan påvirke studentenes opplevelse av egen faglig utvikling. Erfaringene fra prosjektet er beskrevet i denne rapporten, etter observasjon av gruppetimer og individuelle timer og intervjuer med lærere og studenter.
Instrumentalundervisning i vestlige land har tradisjonelt vært organisert i en mester-svenn-tradisjon der læreren er rollemodellen og eleven kommer til mesteren for å lære. I denne tradisjonen overfører mesteren sine kunnskaper til eleven, og eleven tar imot.
Den samme tilnærmingsformen blir også benyttet i mesterklasseundervisning der læreren underviser eleven foran et publikum av interesserte, ofte kunnskapsrike tilhørere. Studentene fremfører en etter en et stykke de har innstudert, og mesteren kommenterer og gir råd. I begge disse tradisjonene er det opptil læreren å signalisere om lærerens tilnærming skal oppleves som en «følg meg»-tilnærming eller som en dialog mellom lærer og student.
Undersøkelser viser at lærerens identitet og grad av profesjonalisering påvirker lærerens tilnærming til studentene i undervisningssituasjonen (Kennel 2002; Triantafyllaki 2010). Samtidig ser man også at lærerens og stu- dentens rolletilnærming i undervisningssituasjonen er påvirket av kulturen i den enkelte institusjon. Det utvikler seg ofte visse regler, standarder og for- ventninger knyttet til hva det betyr å være lærer og student ved den enkelte institusjon (Nerland & Hanken 2002).
Med dette som bakteppe ønsket jeg å se nærmere på ulike tilnærmingsmåter og organiseringsformer av instrumentalopplæringen på høysko- lenivå, med spesielt fokus på kombinasjonen individuell undervisning og gruppeundervisning. Jeg ønsket også å undersøke om en variert organi- sering av undervisningen der studentene tillegges ulike typer ansvar, kan påvirke studentenes opplevelse av egen faglig utvikling.
Denne rapporten gir en beskrivelse av de involverte lærernes organiserings- og undervisningsmodeller og lærernes og studentenes erfaringer med ulike typer «kombinasjonsmodeller».