Hornlærer har organisert denne type undervisning i noen få år, og på bakgrunn av sine gode erfaringer gir hun uttrykk for at hun er overrasket over at hun selv ikke har innført en slik organiseringsform tidligere. Hun sier følgende om sin motivasjon for å velge denne organiseringsformen:
«Man lærer ikke bare av en lærer, man lærer av så mange ting og til slutt lærer man fra seg selv. Studentene klarer å trene seg til å definere på en positiv måte hva som kan bli bedre hos andre, og det styrker deres egen evne til å tenke tilsvarende om seg selv.»
Lærer vektlegger i tillegg betydningen av at studentene på denne måten blir kjent med mye repertoar. Hun mener også at studentene skal fremstå som medhjelpere for hverandre — ikke kritikere, en parallell hun trekker til idretten:
«Innenfor idrett trener de sammen, men konkurrerer til slutt.»
Hornlærer har et håp om at studentene skal bli inspirert av hverandre. Spesielt fremhever hun de «svakere» studentenes utbytte av denne organiseringen. Hun opplever at disse studentene ofte får et løft når de samarbeider med «flinkere» studenter.
Læreren trekker også frem noen utfordringer knyttet til en slik organiseringsform, i hovedsak av organisatorisk karakter. Flere fast organiserte timer skal plasseres på en ellers ganske tettpakket studenttimeplan. Hornlærer fremhever betydningen av at gruppetimen er på et fast tidspunkt hver uke og ikke avtales fra gang til gang. Med et ukentlig fast tidspunkt kan timen gjennomføres ved at studentene tar ansvar selv om lærer skulle være bortreist.
Lærer har hatt lite problemer knyttet til elever som ikke har klart å tilpasse seg gruppen. I «problemtilfellene» har en omorganisering vært nødvendig. Hun har ikke ønsket å fortsette med en gruppe som ikke har fungert sosialt.
Flere av lærerens studenter har gjennom årene blitt innstilt til prestisjefylte jobber i anerkjente orkestre. Lærer mener at studentene er blitt tøffere, tryggere og flinkere til å takle utfordrende situasjoner i de spillemessige møtene med sine medstudenter og gir derfor den varierte organiseringsformen en del av æren for de gode prøvespillresultatene.
For at en slik organisering skal lykkes, må alle involverte gå inn i gruppesituasjonen med en positiv holdning, og tilbakemeldingene må være konstruktive. Respekt for studentenes meninger er en forutsetning for å lykkes med en slik organiseringsmodell. Lærer må være åpen for at studentene kan sitte med gode løsninger som læreren selv ikke hadde tenkt på. I tillegg må alle i gruppen vise interesse for hverandres fremgang. Studentene må parallelt med dette ha en opplevelse av at de har personlig utbytte av å bruke 40 minutter av en time på sine medstudenter. De må ha tro på at de selv vil få inspirasjon ved å gå aktivt inn i gruppesituasjonen. Det er lærerens oppgave å legge grunnlaget for et slikt klima.