Alle klaverstudentene uttrykte seg positivt til prosjektet. De hadde stort utbytte av å høre medstudentenes ulike vurderinger av hverandres spill. Den østeuropeiske studenten bemerket spesielt åpenheten ved NMH og målsettingen om å gjøre studentene mer selvstendige gjennom utprøving av nye undervisningsmodeller. Denne type holdninger hadde hun lite erfaring med fra sitt hjemland. Hun sa følgende:
«It can be that we were lucky and had the right people and right teacher in right place, but it definitely has to be like that. You are not alone with teacher and you are not with too many people. This is the perfect match. I am delighted.»
Studenten fremhever spesielt utfordringene og det positive i å kunne arbeide i små grupper der man ikke kan gjemme seg bak andre studenter. Hun fremhever også senere i intervjuet at hun har lært seg til å lytte til medstudenters meninger og vurdere dem seriøst, selv om disse meningene skulle gå i en annen retning enn hennes egne. Dessuten har hun blitt mindre engstelig for å spille for andre og opplever medstudentene som sine venner der hun kan søke råd og veiledning. Hun sier videre:
«All the piano players should learn to communicate..... When you have to do it, you have to find ways to say things..... You just sit there and it is very special that everyone in the group knows ways, how to work and how to practice. You usually have your own experience and it is nice to share it with friends. It is a good way.»
Denne studenten var også svært tilfreds med at læreren valgte å være lite aktiv i diskusjonene. Selv om han sa lite, var det likevel svært viktig at han var der og kunne hjelpe til å finne løsninger når det var nødvendig.
En av de andre studentene fremhever sine egne utfordringer knyttet til å snakke for og med andre om temaer knyttet til både egen og andres utøving. Han sa følgende:
«Å skulle si noe, mene noe om andre, sitter veldig langt inne hos meg, men da var det veldig bra å måtte gjøre det, siden det ikke er noe jeg gjør ellers. I blant føltes det også som man måtte mene noe når man egentlig ikke gjør det, men etter hvert har det gått bedre og bedre. Veldig bra måte å få litt undervisningserfaring på.»
Studenten gir ellers uttrykk for at de individuelle undervisningstimene med lærer er bra, men at det også er veldig fint å høre andres meninger. Han sier at han har vært ganske nervøs før disse timene, spesielt hvis han ikke har vært ekstra godt forberedt. Denne studenten satte også pris på at læreren valgte å være lite aktiv i gruppetimene og at han kun involverte seg når han mente det var helt nødvendig. Studenten fikk dermed en forståelse av at hans uttalelser kunne forsvares når lærer ikke fulgte opp med ekstra kommentarer. Studenten brukte imidlertid mye energi på å finne ut hvordan han skulle formulere rådene til medstudenter på en konstruktiv måte.
Den tredje studenten ga uttrykk for at det hadde vært vanskelig å gi medstudentene kritikk. Hun sier:
«Så har jeg innsett at det jeg har sagt har vært nyttig og at jeg har hatt noe å komme med. Det har vært nesten det morsomste, det å undervise andre... Og så har det vært veldig koselig. Jeg opplever at vi støtter hverandre i å spille piano. En positiv energi. Deilig å være sammen med noen som jeg vet vil meg vel. Det demper konkurransestemningen her på huset ... Rart hvordan praktiske små grep funker — det å plassere i grupper rundt pianoet ... Jeg føler at jeg har blitt mer bevisst når jeg lytter og er blitt en bedre musiker når jeg lytter til andre. Øret mitt er blitt mer finstilt på en måte, på forskjellige klangvariasjoner etc., hvordan man sitter, hvordan man ser ut, hvordan man kjenner inni seg.»
Hun sier også at studentene på denne måten får mer hovedinstrumentundervisning per uke, noe som krever ekstra arbeidsinnsats for å kunne være forberedt til alle undervisningstimene. Utfordringene hennes, som hos de andre studentene, har vært at det ikke alltid er like lett å sette ord på det man mener. Hun sier at det er utfordrende å gi tilbakemeldinger som ikke virker sårende, men tror likevel dette har gått bra.