Modellen til Lundmark fokuserer på kjennetegn ved vitenskapelig forskningsaktivitet. Hvilke kjennetegn er aktuelle når vi snakker om kunst- og musikkfeltet og kunstnerisk utviklingsarbeid?
Kunstnerisk utviklingsarbeid handler om utforsking i form av undersøking, fordyping, eksperimentering, nyskaping innenfor utøvende og skapende prosesser. Det kan dreie seg om å utfordre eksisterende praksiser og tankesett; å prøve ut andre måter å se og gjøre ting på. Refleksjon er tett knyttet til KU-bregrepet. Det kan handle om bevisstgjøring av ideer og erfaringer i utøvende og skapende arbeid, og om å forstå og artikulere sammenhenger mellom ens praksis (teknikker, instrument, tradisjonspraksis, m.m), den aktuelle arbeidsprosessen (ideer, materialer, metoder, prosess, m.m), en selv (inntrykk, uttrykk, erfaringer, kropp, m.m) og den kunstneriske konteksten (inspirasjoner, tradisjoner, andres verk, andres tanker m.m). Dette blikket for sammenhenger handler blant annet om å forstå praksis og prosesser i tilknytning til relevante kontekster – om å øyne problemer og arbeide med dem.
Basert på dette kan en liste av kjennetegn ved kunstnerisk utviklingsarbeid - som aktiviteter knyttet til kunstneriske praksiser og prosesser - være: utforsking, undersøking, fordyping, eksperimentering, nyskaping, utfordring, utprøving, reflektering, bevisstgjøring, artikulering, problematisering og kontekstualisering.