CEMPEs mål har vært å utvikle læring, undervisning og øving i utøvende musikkutdanning gjennom å utforske nye undervisningsformer, samarbeidsmodeller og måter å innta lærerrollen på.
-> Se EXCEMPEL Webinar om utøvende læring og undervisning
Gruppeundervisning
Kjernen og omdreiningspunktet i høyere utøvende musikkutdanning er den utøvende virksomheten; læringen som skjer gjennom undervisning på hovedinstrument, gjennom øving, formidling og ensemble. Derfor var utøvende undervisning og læring et åpenbart startpunkt for oss som et senter for fremragende utdanning i utøvende musikk. I den første perioden var det en rekke lærere som utforsket ulike måter å kombinere individuell undervisning på hovedinstrument med gruppeundervisning. Instrumental- og vokallærere samarbeidet her med musikkpedagoger med forskningskompetanse som hjalp utøverlærerne å sette opp prosjektene, med dokumentasjon og med formidling av resultater. De fasiliterte også møter mellom lærerne slik at de fikk utvekslet ideer og erfaringer underveis. I og med at instrumental- og vokallærere blir tilsatt basert på kunstnerisk kompetanse og ikke forskningskompetanse, var denne koblingen avgjørende for å få erfaringene fra prosjektene formidlet ut til andre lærere og også til forskningsfeltet. En annen viktig suksessfaktor var at utøverlærerne hadde stor frihet til å velge hva de ønsket å utforske i sin undervisning og hvordan de ønsket å organisere det, samtidig som de felles møteplassene bidro til gjensidig inspirasjon og kunnskapsdeling på tvers av lærernes praksiser. Prosjektene lyktes dermed med å åpne opp samtalen rundt utøvende undervisning og læring, skape et miljø blant kolleger og inspirere til utforsking og pedagogisk utviklingsarbeid.