Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Søk

Resultater - Utøvende læring og undervisning

CEMPEs mål har vært å utvikle læring, undervisning og øving i utøvende musikkutdanning gjennom å utforske nye undervisningsformer, samarbeidsmodeller og måter å innta lærerrollen på.

-> Se EXCEMPEL Webinar om utøvende læring og undervisning

Gruppeundervisning

Kjernen og omdreiningspunktet i høyere utøvende musikkutdanning er den utøvende virksomheten; læringen som skjer gjennom undervisning på hovedinstrument, gjennom øving, formidling og ensemble. Derfor var utøvende undervisning og læring et åpenbart startpunkt for oss som et senter for fremragende utdanning i utøvende musikk. I den første perioden var det en rekke lærere som utforsket ulike måter å kombinere individuell undervisning på hovedinstrument med gruppeundervisning. Instrumental- og vokallærere samarbeidet her med musikkpedagoger med forskningskompetanse som hjalp utøverlærerne å sette opp prosjektene, med dokumentasjon og med formidling av resultater. De fasiliterte også møter mellom lærerne slik at de fikk utvekslet ideer og erfaringer underveis. I og med at instrumental- og vokallærere blir tilsatt basert på kunstnerisk kompetanse og ikke forskningskompetanse, var denne koblingen avgjørende for å få erfaringene fra prosjektene formidlet ut til andre lærere og også til forskningsfeltet. En annen viktig suksessfaktor var at utøverlærerne hadde stor frihet til å velge hva de ønsket å utforske i sin undervisning og hvordan de ønsket å organisere det, samtidig som de felles møteplassene bidro til gjensidig inspirasjon og kunnskapsdeling på tvers av lærernes praksiser. Prosjektene lyktes dermed med å åpne opp samtalen rundt utøvende undervisning og læring, skape et miljø blant kolleger og inspirere til utforsking og pedagogisk utviklingsarbeid.

-> Les mer om prosjektene på gruppeundervisning

Øving

Det andre fokusområdet i CEMPEs første periode handlet om øving. Mens hovedinstrumentundervisningen er kjernen i et utøvende studieprogram, er øving den mest sentrale aktiviteten studentene bruker tid på mellom undervisningstimene. Vi visste fra tidligere forskning at musikkstudenter bruker en betydelig del av dagen og uken sin på øving individuelt og sammen med andre. Vi visste også at øving ofte er en privatsak, som kunne ha godt av å bli mer åpent diskutert, delt og utforsket. I et av øveprosjektene inviterte prosjektlederen inn lærere med ulik sjangertilhørighet til å diskutere øving og undervisning i øving med kolleger og sammen med studentene sine. I et valgemne utforsket studenter noe de var nysgjerrige på i egen øvepraksis og delte dette med medstudenter. Et tredje prosjekt samlet lærere som ønsket å utforske undervisning i øving i en prosjektklynge som fungerte på samme måte som prosjektene på gruppeundervisning, og resulterte i boken Undervisning i øving.

-> Les mer om prosjektene på øving

Illustrasjonsfoto: Malin Longva

Læreren som coach

Mesterlæremodellen blir noen ganger kritisert for å være for hierarkisk, gi for liten plass til utvikling av studentens autonomi og dermed bidra til reproduksjon av etablerte sosiale praksiser. I prosjektene som CEMPE har initiert og fasilitert for, har det å utforske og utvide mesterlærerollen stått sentralt. Når lærere la til rette for mer studentaktive læringsformer, mer dialog og inntok en mer utforskende heller enn instruerende lærerstil ble det skapt et nytt handlingsrom for studentene, Lærere har også, i flere omganger, fått tilbud om kursing i coaching og feedback, for å trene seg på en ny rolle og erfare effektene det kan gi.

I boken Å lære sammen (2015), forteller studenter om et læringsmiljø som ble mer mangfoldig og rikere, og at de også opplevde å få en sterkere tilknytning til medstudentene sine. I Kjernemappeprosjektet, som blir beskrevet nærmere i kapitlet og studentenes kunstneriske utvikling, kan man lese om et av de andre CEMPE-prosjektene som utfordret den tradisjonelle mesterlærerrollen.


Neste Resultater - Musikerne, arbeidsmarkedet og samfunnet