Vi velger ofte begrepet mesterlære når vi skal sette ord på hvordan instrumentalundervisning i klassisk musikk foregår. Som regel tenker vi da på én-til-én-undervisning, der studenten spiller og læreren kommenterer og gir tips og råd. Eller vi tenker på kammermusikkundervisning der studentene har øvd på egen hånd en stund før de spiller for læreren sin som gir kommentarer og råd til videre øving. Men hva skjer dersom vi tenker mesterlære på en annen måte? Hva om vi tenker mesterlære som å arbeide sammen med mesteren, som i et malerverksted eller snekkerverksted? Hva om kammermusikklæreren bestemmer seg for å spille sammen med studentene sine heller enn å kommentere fra utsiden?
Slike spørsmål ville Kammermusikkutvalget ved Norges musikkhøgskole (NMH) finne ut av, og foreslo derfor at CEMPE kunne gjennomføre et forskningsprosjekt. Prosjektet fikk navnet Den medspillende kammermusikklærer. Det ble planlagt og gjennomført av Jon Helge Sætre i samarbeid med Tor Espen Aspaas (NMH) og Katie Zhukov (Monash University, Melbourne, Australia).