Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Søk

Klassemiljø

Jeg tror vi har lyktes med å skape et godt miljø, noe som gjenspeiles i studentenes utsagn. De aller fleste skriver i sine logger at atmosfæren på timene føles åpen og trygg. De sier også i intervjuene at opplegget har ført til mer samarbeid med medstudenter utenom timene:

«Vi kan banke på døren til hverandre og si ‘hei, har du fem minutter til å lytte på meg?’ Så vi har et nært forhold som en klasse. Jeg tror gruppetimene virkelig har bygget opp under det, og det er noe jeg virkelig har satt pris på.»

En annen student sier at:

«Det har vært så nyttig å få innblikk i hvordan andre studenter tenker om sitt spill og om jeg har noe å lære av det. Det ville jeg ikke fått hvis jeg bare hadde timer med læreren. Jeg har hatt gode enetimer med mine medstudenter, vi har gjort oppvarming sammen og dette har vært veldig, veldig verdifullt, som en time med en profesjonell lærer.»

Studentene har jobbet i grupper også uten læreren til stede. En av studentene fortalte følgende i intervjuet:

Student: «Vi gikk over tiden og Julius måtte gå. Vi andre ble igjen og det ble mye mer interaktivt. En jente tok opp sitt horn og vi begynte å spille sammen. Jeg jobbet med å spille fortissimo, og vi hadde en fortissimo-konkurranse. Vi ga ikke kommentarer lengre, men studentene kom opp og viste meg i stedet. Det fungerte kjempebra, det var virkelig interaktivt. Det var ikke bare fire mennesker i sofaen og en person som sto foran. De andre hadde også sine horn og viste meg hvordan de gjorde det. Det var en magisk time.»

Ingrid: «Var det mer som en workshop?»

Student: «Ja, vi hadde en workshop sammen. Det var den mest interaktive gruppetimen. Det var ikke den typiske søvnige, sitte i sofaen og gjespe og si et eller annet. Jo mer interaksjon vi har, som å få kommentarer og så spille igjen basert på disse kommentarene, jo bedre. Det var noe som virkelig fikk det til å fungere; mer interaksjon.»

Dette utsagnet gir også ideer om hvordan gruppetimene kan foregå, også når læreren er tilstede. Det å ha en workshop kan være veldig interessant, men samtidig vil det kreve et visst rammeverk med hensyn til hvordan dette kan organiseres.

Neste Sammenhengen mellom individuelle timer, gruppe- og klassetimer