Hele undervisningsopplegget ble påvirket av innføringen av gruppetimene. Det er to ting jeg synes er verdt å nevne: for det første fikk studentene mulighet i gruppetimene til å jobbe med tilbakemeldinger de fikk på de individuelle timene og forbedre ting, og de fikk en ny sjanse til å framføre det de hadde jobbet med foran publikum. For det andre ble studentene flinkere og mer effektive i å gi tilbakemel- dinger også på klassetimene.
En student forteller i intervjuet om hvordan det er å få lekser til gruppetimen:
«Jeg liker når Julius gir meg lekse, slik som `du skal spille dette på neste gruppetime´, fordi da tar jeg det mer seriøst. Jeg ville foretrekke tydeligere lekser, fordi noen ganger hvis jeg er lat og ikke har varmet opp, så spiller jeg bare noen skalaer, og da får jeg mindre ut av timene. Så kanskje litt klarere ambisjoner med hensyn til hva studenten skal spille hadde vært fint.»
Jeg synes det er veldig nyttig når jeg kan si til en student at «dette stykket kan du spille igjen i morgen på gruppetime eller klassetime». Ofte er det noen små korreksjoner, som man ikke trenger en hel uke for å rette. I tillegg kan man som lærer veldig fort finne ut om studentene har forstått det som ble sagt på de individuelle timene.
Når det gjelder de store klassetimene kan det stilles spørsmål ved om det er hensiktsmessig å bruke de samme aktivitetene (spill-gi kommentarer) som i gruppetimene, og en student sier i intervjuet:
«Vi har også klassetimer og Julius kjører samme system der som i gruppe- timene, så da har du i bunn og grunn tolv personer i publikum som alle skal si noe positivt og noe konstruktivt. Det er en for stor gruppe, for da sier alle bare `det låter fint, jeg likte din klang´. Det er ikke alltid enkelt å finne noe substansielt å si når du skal si noe positivt, så det blir litt kjedelig etter at ti-elleve personer har sagt ´låter fint, låter bra’.»
Det er fortsatt en utfordring å finne de mest hensiktsmessige aktivitetene til klassetimene, da det disse timene var mest brukt til tidligere nå foregår på gruppetimene.