Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Søk

Resultater - Studentinvolvering

CEMPEs målsetting har vært å styrke og utvide studentinvolvering og partnerskap i høyere musikkutdanning og gi studenter større eierskap og mulighet til å være medskapere av sin utdanning.

-> Hør episoden om studentinvolvering fra Konservatoriumspodden

Studenters læring har vært kjernen i CEMPEs prosjekter gjennom hele senterperioden, men studentene har gjennom de ti årene blitt involvert på nye måter og fått mer ansvar og tillit. I den første perioden var det mange prosjekter som hadde som mål å gi studentene flere muligheter til å påvirke utformingen av hovedinstrumentundervisningen, og styrke en følelse av eierskap. Prosjektene ble imidlertid drevet av lærerne, og studentene fikk derfor mulighet til å delta gjennom sine lærere. Samtidig var det også mange studenter som heller ikke fikk disse mulighetene fordi deres lærer ikke valgte å engasjere seg i prosjektene.

Studentpartnere og lønnede studentstillinger

Det var derfor en viktig endring som skjedde i 2018 da CEMPE ansatte de to første studentpartnerne i senterledelsen. Samtidig ble de første studentene ansatt som prosjektledere for Jobbskyggingsprosjektet, som ble det første av mange studentdrevne prosjekter støttet av CEMPE. Valget om å ansette studenter i lønnede stillinger viste seg å være avgjørende. Ikke bare bidro det til at vi kunne forvente mer fra dem, men det førte også til at studentene gikk inn i jobben med et alvor og en følelse av forpliktelse, sammen med en sterk drivkraft om å ønske å bidra til noe meningsfullt for CEMPE og for NMH. Gjennom å kompensere studenter for det som var et verdifullt arbeid for senteret åpnet man også opp for at flere studenter kunne velge å involvere seg, og ikke bare dem som hadde "råd til" å bruke tid på ikke-lønnet arbeid

Studenter som prosjektledere

CEMPE har i den andre senterperioden hatt en årlig utlysning for studentdrevne prosjekter. Viktige kriterier for tildeling var at prosjektene ville komme en større studentgruppe til gode og bidra til å gjøre utdanningen mer relevant gjennom å tilføre noe som ikke fantes i dagens studietilbud. Mange av studentene gjennomførte også CEMPE 20 - Studentdrevet prosjekt som vi satt opp for å tilby disse studentprosjektlederne kompetanse på å lede kunstneriske prosjekter, tilbud om veiledning og et diskusjonsforum. På denne måten har studentene opparbeidet seg relevant kunnskap om prosjektledelse, de har skapt prosjekter av verdi for NMH og studentgruppen som helhet og mange har skaffet seg erfaring og nettverk som kan være relevant for dem i deres yrkesliv. Valgemnet og prosjektmidlene vil videreføres også studieåret 2024-25.

Bærekraftige prosjekter

Mange av prosjektene som ble startet gjennom CEMPEs prosjektmidler har klart å finne andre finanseringskilder og fortsatt som bærekraftige prosjekter. Eksempler på slike prosjekter er Ensemble3030 som ble startet av daværende komposisjonsstudent Anna Berg. Berg ønsket å at flere klassiske utøvere skulle få erfaringe rmed å samarbeide med komponister om skapelsesprosessen, samtidig som hun ønsket å bidra til at flere fikk erfaring med å spille og lytte til samtidsmusikk og startet derfor et ensemble der dette var fokus. I Bare spell, som ble startet av sangstudentene Daniela Reyes Holmsen, Elise Sandvik Olsen og Marie Firing Lemme, fikk studenter som drev med låtskriving praktisk erfaring og veiledning på å veilede bandmusikere for å best få fram egne kunstneriske intensjoner. Et tredje eksempel er Musikkstudentkonferansen, startet av Siri Storheim og Anna Rødevand som begge studerte klassisk musikk da de fikk ideen. Konferansen har brakt norske musikkstudenter sammen i 2020, 2022 og 2023 og vært en unik arena der musikkstudentene selv har fått sette agendaen. Ideen om et nasjonalt musikkstudentnettverk kom opp etter den vellykkede konferansen i 2022, og ble opprettet samme år. Norsk musikkstudentnettverk består av to representanter fra hver av de åtte musikkutdanningsinstitusjonene som tilbyr utøvende musikkutdanning i Norge, og planen er at nettverket skal møtes fysisk to ganger per år. Fagorgan for utøvende og skapende musikkutdanning har sagt seg villig til å finansiere nettverkets møter det kommende året.

De studentinitierte prosjektene og det økende studentengasjementet vi har sett på NMH og nasjonalt de siste årene har utvilsomt vært av stor verdi for NMH og studentgruppen. Likevel er kanskje den viktigste verdien at disse mulighetene som CEMPE har kunnet åpne opp for studentene har gitt studenter flere muligheter til å selv skape og ta eierskap til egen utdanning og gjennom eksemplets makt, vist andre studenter at det er mulig å gjøre en forskjell, få realisert sine ider, og skape noe av verdi for seg selv, sine medstudenter og samfunnet de er en del av.

Ensemble3030, dirigert av Jarl Eivind Aspen, april 2022. Foto: Therese Aune
Neste Resultater - Musikerhelse