Allerede i søknaden om opprettelse av et senter for fremragende utdanning (SFU) var det et uttalt mål at CEMPE skulle være et nasjonalt senter for fremragende utdanning i musikkutøving, og ikke kun et senter for Norges musikkhøgskole. I søknaden var det også skrevet inn planer om å starte opp en plattform for læring og undervisning (eng: learning and teaching) i samarbeid med AEC (den europeiske paraplyorganisasjonen for høyere musikkutdanningsinstitusjoner). Planene var altså til stede fra starten av, men realiseringen av dem var mer vrien. For hvordan kan et forholdsvis lite senter lokalisert i lille Norge bidra inn i den norske, skandinaviske og europeiske diskursen rundt høyere musikkutdanning? Og hvor godt lyktes vi? I denne teksten skal vi se på hvordan CEMPE gjennom deltakelse, spredning, samarbeid og initiativ, fra institusjonelt nivå og ned til det personlige nivå både var med på å påvirke og ble påvirket av en europeisk diskurs om hva høyere musikkutdanning er og skal være.
Gjennom CEMPEs ti årsperiode kan vi se en utvikling der senteret har gått fra å jobbe med engasjement og involvering internt på Norges musikkhøgskole, til å involvere nasjonale og etter hvert også skandinaviske søsterinstitusjoner gjennom seminarer og innovasjonsmidler til å bli en aktør i det europeiske feltet gjennom et nært samarbeid med AEC samt en rekke samarbeidsprosjekter om forskning, pedagogisk utviklingsarbeid og kompetanseutvikling.