– Dette er en eliteinstitusjon, det er noe man skal være stolt av, sa Nystrøm, saksofonist, komponist og lærer i samtidsimprovisasjon ved NMH.
Han understrekte lærernes ansvar i å gjøre hver student bevisst sin egen kunstneriske agenda. Under debatten etterlyste han også et større fokus på kunstneriske og kritiske fag fremfor BI-relaterte fag, som han opplever at dagens musikkutdanning styres mot.
– Ingen vil opptaksprøvene til livs, at de er ekskluderende er hele poenget, påpekte Habbestad.
Han refererte samtidig til situasjoner hvor enkelte som har prøvespilt ved NMH ikke har lykkes fordi de har blitt oppfattet som vanskelige å undervise – studiene er ikke tilrettelagt deres evner og behov.
– Det må vi ta på alvor, sa Habbestad, og trakk frem et eksempel fra konservatoriet i Amsterdam hvor han selv tok diplomstudiet. I grunnutdanningen tok man her opp 15 prosent flere studenter første året og kvittet seg med 15 prosent andre året. På den måten ble første året en slags forlenget opptaksprøve, som ga både lærere og studenter mulighet til å testet egnethet.
– Alternativet er å ta inn folk, holde på dem i fire år og se at de får dårlige karakterer fordi ingen har sagt, du er en super fyr, men dette er ikke for deg, sa Habbestad.
Etter litt over en time var spørsmålene flere enn svarene, noe Karlsen reflekterte i sin oppsummering:
– Vi skal være en eliteinstitusjon, altså må vi få tak i de beste. Så må vi fortsette å diskutere, det beste i hva? Som Rolf-Erik sa, vi må fostre en kultur for kritisk tenkning, det spørsmålet vil jeg ta med meg – hvordan fostrer vi en kultur for kritisk tenkning i praksiser som av og til kan oppleves som konserverende, selv om vi ikke er et konservatorium? Og til slutt, kan vi tenke oss å ha ulike opptaksprøver for ulike type studier?