Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Søk

Prosjektet

Alexanderteknikk (AT) er et emne som undervises ved mange konservatorier og musikkhøgskoler, også ved Norges musikkhøgskole (NMH). Her er det gitt som et valgkurs fra oktober til februar, med fem gruppesamlinger på en time hver, og med sju individuelle sesjoner på 30 minutter for hver student.

Slike tilbud kan organiseres på forskjellige måter. I en musikkhøgskole kan man spørre om ikke studentenes utbytte av AT-undervisningen vil øke dersom den på en eller annen måte kommer i kontakt med undervisningen på hovedinstrument. Høsten 2014 ble det derfor planlagt et prosjekt med et kurs i AT for noen få studenter og lærerne deres. Hensikten med kurset var å få et samarbeid mellom AT-lærer, studenter og deres hovedinstrumentlærer. Tanken var at et slikt samarbeid ville gi større overføringseffekt mellom AT-undervisningen og timene i hovedinstrumentet og i øverommet. Prosjektet gikk fra begynnelsen av januar til midten av mai 2015.

Hva er Alexanderteknikk?

AT er en metode for å endre uvaner i tenking og bevegelser slik at vi unngår spenninger som hemmer vår funksjonalitet. AT skal gi oss metoder slik at automatisk utløste kroppsvaner som influerer på spillets flyt, kvalitet og uttrykk blir erstattet med bevisst kontrollert atferd. Dette har å gjøre med alt fra vaner for hvordan vi står eller setter oss til hvordan vi holder instrumentet og kontrollerer pusten.

Oppmerksomhet er et nøkkelbegrep i AT, og to av de viktigste prinsippene i AT er hemming (inhibition) og retning (direction). ‘Hemming’ går ut på å hindre at en uønsket atferd settes i gang, f.eks. at strupemusklene strammes på en måte som reduserer klangspektret hos en hornist, eller at en harpist strammer nakke- og skuldermuskler slik at hun ikke får full utnyttelse av kroppen og utvikler skader. Oppgaven er først å hindre at uvanen settes i gang, for deretter å få den erstattet med funksjonell tenking og bevegelser. ‘Retning’ angår hvordan vi forholder oss til kroppens utstrekning og sammentrekning, hvordan vi tenker ‘oppover’, ‘nedover’ og ‘utover’, og ‘forlengelse’ og ‘forkortelse’, og hvordan vi opplever stabilitet og mobilitet. Med disse tankemønstrene søker man å få økonomisk utnytting av kreftene og en balansert fordeling av spenning i kroppen.

Målet for kurset

For studentene er målet for kurset å hjelpe dem til å påvirke øvingen og musiseringen sin for å utvikle spillets kvalitet, ved at de:

  • Tilegner seg tankegangen og hovedprinsippene i AT,
  • Kan identifisere vaner som hindrer koordinasjonen av bevissthet og kropp når de øver og spiller (uvaner),
  • Kan redusere eller fjerne effekten av uvaner når de øver og spiller ved å utnytte løsninger bygd på AT.

For institusjonen er målet å prøve ut en organisering av AT-undervisningen som innebærer kontakt mellom AT-lærer, studenter og hovedinstrumentlærer, i et forsøk på å maksimere studentenes utbytte av undervisningen.

Neste Deltakere og undervisningstimer