Trinn 3 handler også om spørsmål, men nå er det respondentene som spør. Spørsmålene skal være åpne og/eller nøytrale. Åpne og nøytrale spørsmål er spørsmål som ikke kan besvares med ja/nei, men som åpner for ulike svar og løsninger. Gode spørreord og formuleringer er hva, hvordan, på hvilke måter, hva er sammenhengen mellom og hvilke, mens spørsmål som starter med hvorfor eller har du tenkt på kan gjøre utøveren usikker, kanskje skamfull eller føre til et behov for å forsvare seg, slik også Lerman og Borstel peker på i sin bok: «When defensiveness starts, learning stops.»(Lerman og Borstel (2003), s. 21)
Ofte hadde respondentene ideer til forbedringer som de ønsket å tilby utøveren. Spørsmålene i trinn 3 vil ofte baseres på at man har en spesifikk mening om fremførelsen, men respondentene skal passe på at spørsmålet ikke blir en måte
å tilsløre et forslag til endring på. Det å stille åpne og nøytrale spørsmål opplevdes til å begynne med hos studentene som noe omstendelig og krevende, mens de lukkede spørsmålene i begynnelsen ble vurdert å ha et klarere meningsinnhold. Lukkede spørsmål var konkrete og rett på sak, men etter hvert så studentene at slike spørsmål kunne virke styrende på utøveren. De erfarte at spørsmål som eksempelvis «Har du forstått den tyske teksten i denne sangen?», «Hvorfor har du valgt å synge pianissimo i den frasen?» eller «Kan du synge med åpnere klang?», ga utøveren følelsen av at det var noe hun/han ikke hadde forstått eller mestret.
Tanker som «dette burde jeg ha selv ha reflektert over» eller «så pinlig at jeg ikke får til dette» skapte en ubalanse i relasjonen og dialogen. Respondentene kunne forstås som at de visste bedre enn utøveren. Reaksjoner på lukkede spørsmål kunne ifølge studentene i noen tilfeller føre til at utøveren ble bestemt på at de skulle løse problemene som lå i de lukkede spørsmålene, dette fordi de er så vant til å forholde seg til lukkede spørsmål i sin opplæring. Når problematikken ble ytterligere diskutert og de ble tydeligere på hva eierskap over egen kunstnerisk identitet kan innebære, pekte imidlertid flere på at lukkede spørsmål, slik også Liz Lerman peker på, fører til at flauhet eller skam kommer i veien for motivasjon og læring.
Hvis spørsmålene skulle bidra til refleksjon og til at utøveren utviklet sin fremføring videre, erfarte vi at det ofte ikke holdt å stille undrende og nøytrale spørsmål som «Hva handler sangen om?» eller «Hvordan har du jobbet med fraseringen?». Denne type spørsmål førte som regel bare til at utøveren redegjorde for sine valg, at svarene ble av mer fortellende enn undrende karakter. Vi arbeidet derfor for å finne frem til måter å formulere åpne spørsmål på som gikk dypere. Eksempler på slike spørsmål var «Hvilke ulike fortolkninger kan man anvende til denne teksten?», «Hva ligger til grunn for dine ulike dynamiske valg i denne sangen?»,
«Hvilke klanglige valg har du gjort?» eller «På hvilke måter kan du arbeide for å oppnå dine intensjoner med denne sangen?» Disse spørsmålene bar i seg ulike muligheter og fikk utøveren til å lete i sin tause kunnskap.
Vi arbeidet også utover den første samlingen med å forsøke å stille åpne spørsmål som rommet muligheter og som utfordret. Ofte ba respondentene om en time out fra prosessen for å diskutere essensen i sine spørsmål før de omformulerte spørsmålet. De søkte å stille spørsmål som bød på utfordringer utøveren kunne trigges av. Vi erfarte at de beste spørsmålene førte til at utøveren ikke fant svar der og da, men uttrykte at dette var noe hun/han ønsket å ta med seg inn i det videre arbeidet.
Tematikk som samspill, interpretasjon og formidling var også gjenstand for spørsmålene i trinn 3. Studentene stilte spørsmål til plassering i rommet, til kroppsspråk og bruk av blikk, og de tok for seg problematikk relatert til det å skape i øyeblikket, å finne sin tilstedeværelse og berøre respondentene. Utøveren fikk direkte tilbakemeldinger de gangene de evnet å skape noe ekstra interessant, noe som er vanskelig både å få til og selv oppdage i øverommet.
I gruppeintervjuene kom det frem at studentene opplevde at det var mindre farlig å diskutere disse temaene enn for eksempel klang og sangteknikk. De mente at formidlingsmessige problemstillinger i mindre grad bygger på en riktig/gal tenkning enn sangteknikk. De unngikk de sangtekniske problemstillingene, fordi de mente at de ikke hadde et godt nok utviklet begrepsapparat for å diskutere dette, videre opplevde de teknikk som noe svært personlig. Studentene var redde for å snakke om andres teknikk og stemmebruk og fant ikke ut av hvordan de kunne ha en dialog om teknikk uten at det ville kunne oppleves som kritikk.