Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Søk

Refleksjonsoppgaver i og mellom veiledningssamtalene

Veilederne gjennomførte studentmøtene med utgangspunkt i denne temaorganiseringen, tegnet opp av prosjektlederne:

1. samtale: Bli kjent, diskuter roller og mål.

2. samtale: Se tilbake på forrige semester, se fremover.

3. samtale: Integritet og verdier.

4. samtale: Musikerroller og kunstnerisk kontekst.

5. samtale: Se tilbake på forrige semester, se fremover.

En digital portfolio var også nå en kjerne som veiledningssamtalene kunne kretse rundt. I første delprosjekt var veiledningssamtalene først og fremst et tilskudd for å styrke kjernemappearbeidet – i dette andre delprosjektet var snarere mappearbeidet et tilskudd for å styrke veiledningssamtalene. Ulike refleksjonsoppgaver ble brukt i tilknytning til de fire stikkordene tidligere nevnt: overblikk, tilbakeblikk, fremoverblikk og innblikk. Studentene satte opp en oversikt over alt eget arbeid fra de siste seks månedene, og ulike utdypende refleksjonsoppgaver ble besvart skriftlig.

Veilederne ble anbefalt refleksjonsoppgaver som kunne følge den tematiske organiseringen. Samtidig var det lagt opp til at hver enkelt veileder ville kunne la veiledningsforløpet ta sine naturlige veier med hver enkelt student, slik at dette ble mer individuelt tilpasset i løpet av de fem møtene.

Studentene fikk oppgaver i portfolioen før første veiledningstime. Disse oppstartsoppgavene skulle også tjene som en introduksjon for veilederen:

«Min musikalske historie»: Skriv om hvordan din musikalske historie har artet seg frem til idag.

«Musikalske vendepunkt»: Fem musikalske opplevelser som har vært viktige i ditt liv og forklar hvorfor og hvordan (egen spilling, andres konserter, innspillinger, verk, osv).

«Dette er jeg opptatt av akkurat nå»: Et eller flere lydspor som studenten lytter til eller tenker på for tiden.

Underveis i studieåret var eksempler på oppgaver som veilederen ga til studenten, det å intervjue noen de var inspirert av, eller skriv en kort tekst om en slik person. En annen oppgave var å skrive kort om tre til fem personer som musikalske forbilder for studenten, og beskrive hvilke kvaliteter som de så som verdifulle – dette kunne dreie seg om musikalske, karrieremessige, personlige valg eller kvaliteter. Oppgaver om verdikartlegging ble brukt, slik som dem som er beskrevet i Gjerdes allerede nevnte bok. Noen veiledere ga oppgave om å presentere et kunstnerisk prosjekt studenten var i prosess med, i portfolioen, for eksempel i form av en logg. Når veilederne ga slike oppgaver, ble de fulgt opp til videre bevisstgjøring og refleksjon i samtalene.

I første delprosjekt ble det meldt om gode erfaringer med semesteroversikt som oppgave. Alle studentene ble derfor også i dette delprosjektet bedt om å sette opp dette både for høst- og vårsemester: en oversikt over alt som hadde blitt spilt og arbeidet med i forrige semester, samt kort tekst om hva som har vært viktig lærdom, utfordringer, gode erfaringer, og hva som kan være målsetninger for neste semester. Dette ble videre brukt som grunnlag for samtale om valg og musikerskap med veilederen.

Neste Erfaringer (2)