For å arbeide frem en mer enhetlig form på veilederrollen og skape et prosjektfellesskap, samt øke veiledningskompetansen hos lærerne, så vi at det ville være fruktbart å tilby et kurs i kunstneriske veiledningsprosesser. Gjennom kurset kunne vi legge opp til et felles overordnet opplegg som alle veilederne kunne forholde seg til. Vi kunne møtes flere ganger og dele erfaringer rundt veiledningen, og vi kunne forsøke å samle noen kunnskaper som et grunnlag for rollen «kunstnerisk veileder».
Under kursplanleggingen diskuterte vi ulike modeller. Fordi et viktig mål var å øke bevissthet rundt studentens musikerskap, rolle og kontekst, vurderte vi å arrangere en seminarrekke om temaer som kunstforståelse og estetikk. Da det krever en egen kompetanse å håndtere en rolle som går på tvers av fagene og kretser rundt helheten i studentens praksis, var et annet mål at veilederen skulle møte studenten i et holistisk perspektiv og støtte opp under selvledelse og utvikling av kunstneriske identitet. Den kunstneriske veilederrollens kompetansebehov knytter seg til kunnskap og erfaring om gode personlige dialoger og utviklingssamtaler, refleksjon omkring utøvende praksis slik som kontekst-, tradisjons- og kunstforståelse, og kjennskap til det å leve som utøver i dagens musikkliv.
Vi valgte å løse kursopplegget slik at vi engasjerte en ekstern kursleder som kunne trene deltagerne i praktiske veilednings- og coachingverktøy for dialogbasert og studentsentrert kommunikasjon, samtidig med at kursdeltagerne selv – med sin tilsammen mangfoldige kunstneriske kompetanse – var ressurser inn i gruppen om kunstneriske temaer gjennom diskusjoner og erfaringsdeling. Kursleder Susann Gjerde har en doktorgrad i ledelse og organisasjon. Hun er førsteamanuensis (BI, USN, Lund Universitet) og forfatter av boken «Coaching: hva, hvorfor, hvordan» (Fagbokforlaget, 2003). Nyhus og Orning hadde flere samtaler med Susann Gjerde i utviklingen av kursopplegget. Målet var å utvikle en mulig modell for en kunstnerisk veilederrolle gjennom å prøve ut metoder for å styrke studentens bevissthet om egen utvikling, kunstnerskap og kontekst; å fremme studentens refleksjon og kritisk tenkning gjennom å stille spørsmål og utvide perspektiver; å prøve ut verktøy og modeller for studentsentrert og dialogbasert veiledning; samt å understøtte instrumentalundervisningen og bygge broer i studiet.
PRAKTISK GJENNOMFØRING
Kurset fikk navnet «Veiledning av studenter i kunstnerisk prosess». Kursperioden ble lagt til januar til april 2020, og besto av tre heldagsøkter med egenarbeid mellom disse. Kurset var obligatorisk for alle KMKV-veilederne (inkludert prosjektlederne Nyhus og Orning), men var også åpent for interesserte lærere som ikke var del av KMKV-prosjektet.
Som erfaren kursholder skapte Gjerde et dynamisk opplegg der forelesninger, gruppearbeid og plenumsdiskusjoner fikk plass. Temaer som ble tatt opp var coaching- og veiledningsstrategier, empati og erkjennelse, aktiv lytting, effektive spørsmål, lyst og motivasjon, selvrefleksjon, arbeid rundt identitet og verdi, refleksjon og refleksivitet og praksis- og læringsfokus, samt diskusjoner om disse temaene i lys av kunst- og musikkutdanning. I tillegg til kurssamlingene arrangerte vi to møter for alle veilederne underveis (uten kursleder Gjerde), hvor vi delte erfaringer og refleksjoner rundt veilederrollen.