Prosjektet som beskrives i denne rapporten, «Kjernemappe og kunstnerisk veiledning» (heretter kalt KMKV-prosjektet) har vært et utviklingsarbeid som ble gjennomført med studenter og kunstneriske veiledere i regi av CEMPE ved Norges musikkhøgskole 2018-2020.
KMKV-prosjektet ble igangsatt i 2018 som et av de større prosjektene i CEMPEs andre periode som Senter for fremragende utdanning i musikkutøving. Det skulle undersøke modeller og verktøy som kan møte musikkutdanningens nye behov knyttet til utviklingen av robuste og bærekraftige musikerskap for vår tid. Samtidig skulle KMKV-prosjektet fylle et oppdrag fra NMH i å undersøke konkrete digitale portfolio-plattformer for studentenes refleksjons- og utviklingsarbeid.
Formålet med prosjektet var å styrke studentens bevissthet om, og innsikt i egen utvikling gjennom studieforløpet, og samtidig å styrke den overordnede kunstneriske prosessen det er å bygge opp sitt personlige musikerskap. Studentene brukte en digital mappe (kjernemappe), ble kjent med en rekke refleksjonsverktøy, og hadde ulike typer veiledningsmøter. I første delprosjekt deltok 20 studenter og fem veiledere. Andre delprosjekt involverte 40 studenter og ti veiledere. Flertallet av studentene meldte seg på frivillig gjennom en utlysning, og kom fra de fleste studieprogrammene ved NMH. Første delprosjekt var ledet av Ingfrid Breie Nyhus sammen med CEMPEs to studentpartnere Guoste Tamulanyite og Guro Utne Salvesen. I andre delprosjekt ble også Tanja Orning med i prosjektledelsen.
Det første delprosjektet – Kjernemappe som refleksjonsverktøy – fokuserte på å styrke studentens eierskap til egen prosess, og å legge til rette for best mulig utnytting av studietiden i tråd med studentens egne mål, ressurser og interesser. Dette oversiktsarbeidet foregikk ved hjelp av portfolio (kjernemappe) som verktøy, og portfolioaktivitet ble stimulert gjennom tre ulike arenaer; ved veiledningssamtaler, studentgrupper og i et valgemne. Refleksjon rundt studieprosess og egenutvikling ble knyttet til fire stikkord: overblikk, tilbakeblikk, fremoverblikk og innblikk. Erfaringene fra dette første delprosjektet la føringer for utformingen av det andre delprosjektet.
Det andre delprosjektet – kjernemappe og kunstnerisk veiledning – fokuserte på å styrke den overordnede og langsiktige kunstneriske prosessen hos musikkstudenten gjennom et praksisnært refleksjonsarbeid. Her ble det lagt vekt på kunstneriske veiledningssamtaler, og det ble arbeidet med å styrke studentens bevissthet om utvikling, muligheter og sammenhenger i eget musikerskap; refleksjon om veivalg og verdigrunnlag i ens kunstneriske identitet; og å styrke kontekstuell forståelse av egen musikerpraksis. Det ble arrangert et veilederkurs for å utvikle pedagogisk kompetanse om ulike refleksjonsmetoder i kunstnerisk prosessarbeid for veilederne i prosjektet.
De viktigste funnene fra KMKV-prosjektet er behovet for et sterkere fokus på overordnet kunstnerisk prosess i musikkstudiene. Musikkstudentene har nytte av å gjennomføre semesteroversikter for å bevisstgjøre egen utvikling og sette seg planmessige mål i studiet. Refleksjonsarbeider som handler om kunstnerisk utvikling og bygging av musikeridentitet trenger på sin side et langsiktig dybdearbeid, og jevnlige veiledningssamtaler og refleksjonsoppgaver kan støtte denne prosessen. Møtene mellom studentene og veilederne ga svært positive resultater. Erfaringene viser at musikkutdanningen kan ha nytte av en individuell kunstnerisk veileder som kompletterende til hovedinstrumentlæreren, som til sammen kan utgjøre et større team rundt studenten. Vi ser ofte at hovedinstrumentlærer i hovedsak tar vare på den instrumentnære og tradisjonsnære praksisens grunnlag og utvikling, mens studentene kan ha nytte av å veiledes av en annen fagperson om det overordnede arbeidet med å bygge opp et individuelt, bærekraftig musikerskap. Kunstnerisk veiledning fokuserer på studentens helhetlige kunstneriske utvikling og forberedelse til et profesjonelt yrkesliv i et musikkliv i rask endring.