Ved oppstarten av prosjektet valgte vi å bruke det norske og mer umiddelbare ordet «mappe» i stedet for portfolio. Ordet «kjerne» ble lagt til i navnet fordi mappen var tenkt å skulle fylle rollen som et nav å peile ut fra, en kjerne som alltid er tilgjengelig å se til og bruke som navigasjonsverktøy. Kjernemappen hadde som mål å gi studentene dypere innsikt i egne utviklingsprosesser. Den skulle kunne gi et overblikk for studenten av deres ulike musikalske arbeider, og potensielt samtidig stimulere til bevissthet, kritisk tenkning og dialog rundt deres musikalske utvikling og kunstneriske profil. Mappen var tenkt som et verktøy for refleksjon, som et trygt rom å tenke i om identitet og veivalg, og den skulle gi en oversikt over utvikling, gjennom oversiktslister over spilling, konserter og prosjekter.
Det var også et ønske at mappen kunne tjene som et kommunikasjonsverktøy mellom student og lærere, for å støtte lærerne til å holde seg oppdatert om hva studenten holder på med musikalsk, både på og utenfor skolen. Der portfolio-arbeid i utdanningssektor i mange tilfeller dreier seg om å vise frem sin kompetanse utad (frontstage), skulle hovedfokuset i dette prosjektet være den reflekterende prosessen. Derfor ble kjernemappen planlagt som et eget, trygt refleksjonsrom som ikke skal vises fram eller vurderes (backstage) til andre enn utvalgte (Krill & Saltofte, 2017).
Formålene med mappearbeidet ble knyttet til de fire stikkordene overblikk, tilbakeblikk, fremoverblikk og innblikk. Disse stikkordene ble omsatt til konkrete refleksjonsoppgaver.
Innledningsvis ble studentene bedt om å lage en presentasjon av hvem de er, samt deres musikalske og akademiske bakgrunn. På denne måten kunne de se tilbake; hvem er jeg, og hvem har jeg vært så langt i mitt musikalske liv? De fikk oppgaver knyttet til dette, slik som å nevne fem «definerende musikalske øyeblikk»; musikalske lytte- og/eller spille-opplevelser som har vært viktige for dem. Videre skulle nedtegning av oversikt over arbeider gi et overblikk
over musikalsk utvikling både for dem selv og læreren. Ved avslutningen av hvert semester ble studentene bedt om å fylle inn hvilke musikalske arbeider de hadde gjort dette halvåret (verkliste, spesialiseringer, konserter/spillejobber, band/kammermusikk, prosjekter, osv). Det var også mulighet for å legge inn lyd og video med eksempler fra øving eller konserter.
Studentene fikk samtidig i oppgave å skrive litt tekst for å reflektere over egen utvikling og veivalg så langt for å oppnå dypere innsikt i egen prosess, samt å se fremover mot fremtidige retninger og utforskningsmuligheter. De fikk oppgaver som «Hva har vært mest interessant å arbeide med siste halvår?», «Hva har vært mest utfordrende å arbeide med siste halvår?», og «Når du tenker tilbake på det halvåret som har vært, hva har vært viktig i/for din musikalske utvikling?». Studentene ble også bedt om å se fremover for å sette seg noen mål for den nære fremtid: «Hvilke ønsker og mål har du for det kommende halvåret, når det gjelder din egen utøving og musikalske utvikling?»