Overføring av kunnskap fra sangpedagog til student er i tradisjonen individuell og i stor grad preget av overføring av taus kunnskap. Sanginstrumentet er hele kroppen, og sangteknikken dreier seg om å lære å kontrollere kroppsholdning, riktig avspenning, pust og støtte, register etc. De fleste av disse ferdighetene kan bare delvis observeres, de er skjult, og derfor ikke så lett tilgjengelig for entydige, klare tilbakemeldinger.
Mange sangpedagoger utvikler sitt eget vokabular og sine egne definisjoner. Dette «språket» kan fungere godt i kommunikasjonen mellom en spesifikk lærer og en student, men fungerer ofte lite tilfredsstillende i en faglig diskusjon på et mer overordnet plan. «Individualiseringen» av begreper og definisjoner kan føre til at den kollegiale diskusjonen blir begrenset eller helt fraværende både blant lærere og studenter. God undervisning og veiledning stiller derfor store krav til presist språk og klare definisjoner.
I prosjektet, som ble gjennomført studieåret 2014–15, ønsket vi å finne ut om det kan være mulig å tilrettelegge for at spesifikk sangteknisk undervisning, som i hovedsak har foregått i individuelle timer i en kommunikasjon mellom lærer og student, også kan foregå i gruppe. Vi ville undersøke om gruppeundervisning kan bidra til å øke presisjonsnivået på det sangtekniske vokabularet i studentenes tilbakemeldinger, øke studentenes læringsutbytte og i tillegg gi økt forståelse for og innsikt i det komplekse sanginstrumentet.
(Professor Svein Bjørkøy har gjennomført prosjektet. Førsteamanuensis Bjørg Julsrud Bjøntegaard har observert prosjektet og intervjuet studentene og Bjørkøy.)