Tradisjonell undervisning i utøvende musikk har til alle tider foregått som vekselvirkning mellom individuell veiledning og klassetimer/masterclasses. Av en eller annen grunn har det ikke vært like aktuelt med undervisning i små grupper. Men for en utøver er det jo innlysende nødvendig å spille kammermusikk – ikke bare solo og orkester – for å bli en mest mulig komplett musiker og kunstner. Derfor er det et spørsmål om ikke grupper også skulle være en naturlig del av utdannelsen – undervisningens svar på kammermusikken.
Hva kan man oppnå ved denne varianten? All undervisning bør ha som mål å frembringe dedikerte og bevisste musikere som har trang til å formidle det de har, kunstnere med forståelse og respekt, både for egne og andres uttrykksmåter og særpreg. Derfor er det også så viktig å gi rom for og tilskyndelse til både å kjenne og utvikle ens eget potensiale, men også erkjenne og sette pris på andres potensiale. Slik blir man mer bevisst på perspektivene og det uendelig rike landskapet man er en del av – på en annen måte enn om man skulle være mer overlatt til seg selv. Og her tror jeg gruppeundervisning kan være et viktig supplement til andre undervisningsformer.