Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Søk

Forord og seks forsøk

De seks forsøkene med gruppeundervisning som beskrives i denne rapporten er gjennomført innenfor Senter for fremragende utdanning i musikkutøving (CEMPE) ved Norges musikkhøgskole. En hovedsatsing for CEMPE er å utforske hvordan hovedinstrumentundervisningen i høyere musikkutdanning kan videreutvikles, og de seks utviklingsprosjektene inngår i denne satsingen.

Hovedinstrumentundervisningen spiller en helt sentral rolle i en utøvende musikk- utdanning. Vanligvis foregår den en-til-en i ukentlige timer supplert med enkelte mesterklasser hvor en student blir undervist foran et publikum av studenter eller andre interesserte. Det er mindre vanlig at studentene undervises i grupper i hovedinstrumentfaget. Riktignok forekommer det at hovedinstrumentlærere underviser sine studenter i grupper, men dette synes vanligvis å foregå ved at læreren underviser en og en student etter tur mens de andre observerer. Det å observere andre bli undervist av en dyktig lærer gir selvsagt gode muligheter for læring, men det gir i mindre grad mulighet for å trekke veksler på de ressursene som studentgruppen utgjør. I CEMPE-prosjektet «Gruppeundervisning i hovedinstrument», ønsker vi derfor å utforske hvilke muligheter som ligger i en undervisning hvor studentene lærer sammen og av hverandre.

CEMPE-prosjektet bygger videre på erfaringer som enkelte lærere ved Norges musikkhøgskole har gjort de senere årene med gruppeundervisning, hvor studentene selv spiller en mer aktiv rolle for hverandres læring. Disse er beskrevet i publikasjonen Gruppeundervisning i instrumentalopplæringen på høyskolenivå (Bjørg Bjøntegaard 2014). Vi er kjent med at enkelte hovedinstrumentlærere ved andre institusjoner også underviser i mer studentaktive grupper, men det finnes lite litteratur som beskri- ver og drøfter erfaringene. Det er med andre ord behov for både å utvikle ny kunnskap om gruppeundervisning og å få formidlet den. CEMPEs mandat er nettopp å utvikle ny kunnskap om høyere musikkutdanning, samt å dele denne kunnskapen med andre. Den foreliggende rapporten, hvor lærerne selv beskriver og diskuterer sine erfaringer, er ment som et bidrag i denne sammenhengen.

Gruppeundervisningsprosjektet vil gå over tre studieår med start 2014-15, og med nye deltakere hvert år. I denne rapporten beskriver og drøfter vi erfaringene fra det første året.

Julius Pranevicius: Å lære i et team

Mona Julsrud : Gruppeundervisning i improvisasjon for klassiske sangere

Jens Harald Bratlie: Å spille hverandre gode

Svein Bjørkøy og Bjørg Julsrud Bjøntegaard: Å undervise sangteknikk i grupper

Morten Carlsen: I samme båt

Kristin Kjølberg: Samarbeidslæring i en gruppe sangstudenter

Oppsummering: Hva har vi lært?

I det foregående er seks ulike forsøk med gruppeundervisning presentert. Det er ikke vitenskapelige studier i stor skala som er gjennomført, men vi mener likevel at det kan være noe å lære av de erfaringene som disse seks hovedinstrumentlærerne og deres studenter har gjort seg. Vi vil her oppsummere noen av de viktigste erfaringene og hva vi har lært av dem.

Neste God gruppeundervisning kan være så mangt