En av de største utfordringene med å organisere hovedinstrumentundervisning med både gruppe- og klassetimer er at det er veldig vanskelig å finne tid der studentene kan samles. Klassetimene er der skoen trykker mest: man må vente til etter skoleårets start (når alle andre fag er på plass) før man kan begynne å planlegge aktiviteter rundt hovedinstrument (å finne tidspunkter og rom, avtale med akkompagnatører etc.). Det samme gjelder gruppetimene, men kanskje i noe mindre grad på grunn av gruppestørrelsen.
Under selve gruppetimene er en av de største utfordringene for min del disponering av tiden. Det er ganske stor variasjon i gruppestørrelse, og i to gruppetimer etter hverandre, én med 2 og én med 4 studenter, blir dynamikken veldig forskjellig. Jeg har lært at jeg ofte må være streng med tiden selv om det er fristende å bli involvert i noen interessante diskusjoner. Noen ganger klaget studentene i sine logger på at tiden ikke var jevnt fordelt (noen fikk for eksempel 30 minutter, og noen 15 minutters spilletid på samme time). En løsning på dette var at studentene og jeg ble enige om at lengden på gruppetimene ville variere mellom 60 og 90 minutter, avhengig av hvor mange det var til stede på gruppetimen.
Det er ikke alltid lett å være tydelig på hva som forventes av en student på gruppe- og klassetimene. Ofte var dette overlatt til studentene selv, men dette er ikke alltid effektivt. En student erkjenner i intervjuet at:
«Jeg ville fått mer ut av gruppetimene hvis jeg forberedte meg på en annen måte. Jeg vet at det ikke er individuelle timer, så jeg har en tendens til å ikke legge ned så mye arbeid på å forberede meg, fordi det er ikke like seriøst, og jeg vet at Julius ikke vil si så mye på en gruppetime, fordi tiden vanligvis blir brukt til å lytte til studentene.»
Det er flere studenter som er inne på hvordan oppgavene og kommunikasjon kunne vært bedre. Igjen flytter de ofte fokus fra de som spiller til de som lytter og kommenterer:
«Det kunne kanskje vært interessant at vi vet en uke før hva som skal spilles på gruppetimen: ‘Ok, jeg har aldri hørt det stykket før, jeg bør lytte på det eller se på notene slik at jeg er forberedt.’ Vi burde forberede oss for gruppetimene. Vi forbereder oss jo til de individuelle timene, hvis vi forberedte oss bedre til gruppetimene så kunne vi fått mye mer ut av dem.»
En annen kommenterer også dette:
Student: «Vi får så mye bedre input når vi spiller orkesterutdrag, fordi alle kjenner dem og øver på dem, men når det gjelder solostykker, eller mer ukjent repertoar, så opplever jeg at det blir verdiløst på en måte, og det er synd.»
Ingrid: «Så du tror at studentene forbereder seg mindre til gruppetimene?»
Student: «Jeg tror ikke de forbereder seg i det hele tatt. Det er det samme med meg, jeg bare sitter der og ser hva som skjer.»