Den opprinnelige tanken bak gruppesammensetningen, i tillegg til årskull, var å ha en god blanding av aktive studenter og de som kanskje har en tendens til å gjemme seg litt; noen som alltid vil ha noe å si, og noen studenter som er mindre utadvendt. I praksis var dette vanskelig å få til på grunn av kollisjoner i studentenes timeplaner, og til slutt endte vi opp med grupper som passet sammen ut fra timeplanen. Det viste seg å være en grei løsning. Viktigere var det å få størrelsen på gruppen riktig.
Selv om jeg hadde håpet at alle ville være en del av faste grupper, hadde vi i praksis både faste og mer løst sammensatte grupper. Dynamikken i disse var veldig forskjellig. Studentene i de faste gruppene lærte å kjenne hverandre godt, ble trygge, fant sine roller i gruppen og hadde effektiv kommunikasjonsflyt (ofte uten behov for moderasjon). De løst sammensatte gruppene var mindre effektive på grunn av at mange «gjester» hadde mye mindre erfaring med dette undervisnings- formatet og måtte lære seg hvordan kommunikasjonen fungerte. Atmosfæren var kanskje litt mer spent, men til gjengjeld fikk vi fram mange flere synspunkter og nye ideer. Studentene i de faste gruppene delte mer felles forståelse og vokabular, kunne gå mer i dybden av noen problemstillinger som vi kunne diskutere i flere uker på rad. Det er vanskelig å si hvilket av disse formatene som fungerte best, og jeg tror at ved en blanding av faste og løst sammensatte grupper kan man få det beste ut av begge.