Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Søk

Om å utvikle lytteferdigheter og kritisk tenkning

Gjennom observasjon og det å sette ord på ting utvikler studentene sine lytte-ferdigheter. De blir mer bevisst på ting de hører. De klarer å diskutere både ting som var bra og ikke så bra, og begrunne sine synspunkter. En student sier det slik i intervjuet:

«Man må lytte aktivt i gruppetimene, for Julius kommer til å spørre deg hva du mener. Man må lytte aktivt, og tenke ‘hva hvis jeg var læreren, hva ville jeg si?’ Jeg lytter mye mer kritisk nå som et resultat av dette, så jeg tror at mine lytteferdigheter er blitt utviklet. Jeg er nå mye mer i en problemløsningsmodus: ‘hva trenger denne personen?’ Jeg utfordres til å tenke over hva som må til for å hjelpe ham eller henne til å forbedre spillet og virkelig bringe dem framover.»

Flere studentene snakker positivt om å være i lærerrollen og problemløsningsmodus. Et eksempel er det denne studenten fortalte i intervjuet:

«Det er første gang jeg har vært nødt til å tenke på hvordan man kan løse andres problemer. Jeg studerer ikke pedagogikk og har ingen undervisningserfaring, så dette var første gangen jeg var nødt til å være i undervisnings-modus. Det var veldig artig å se hvordan min egen problemløsning kan hjelpe andre også. Det var en virkelig fin opplevelse.»

Gjennom å være i en gruppe får studentene tydeligere tilbakemeldinger. En student sier:

«Det er bra at det er mange som hører på. Hvis en person sier at det var problemer med intonasjonen, så kan du tenke at det var et lite problem, men hvis sju personer sier det samme, så…»

Det er også nyttig at studentene ser progresjonen i hverandres utvikling, både for de som spiller og for de som lytter. En student sier det slik: «Det hjelper når folk kan sammenlikne spillet mitt med ’forrige uke’». Jeg håper at dette gir studentene innblikk i hvordan læringsprosessen fungerer: at den tar tid og at det er små forbedringer over lengre tid som utgjør forskjellen.

Det at studentene får høre om forskjellige erfaringer som medstudenter kommer med kan også være nyttig. En student beskriver i sin logg hvor viktig hun synes det er å få snakke om og dele disse erfaringene.

«Det er en gruppe mennesker med mange erfaringer som man kan dele. Vi kan bruke gruppetimene til mer enn bare være publikum og kommentere. Det kan være viktig å diskutere. Jeg tror vi lærer når vi spiller musikk, når vi hører på musikk, og når vi snakker om musikk. Ikke som når vi sitter i kantina og snakker, men en skikkelig debatt, det tror jeg er viktig.»

Neste Klassemiljø