Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Søk

Veien videre

CEMPE har vært et ti år langt eventyr og en gavepakke til Norges musikkhøgskole og høyere musikkutdanning. Hvilke initiativer og prosjekter vil videreføres utover CEMPEs prosjektperiode og på hvilke måter?

Å se tilbake på alt som har blitt realisert gjennom CEMPE og på grunn av CEMPEs midler siden 2014 er overveldende. Mange utviklingsprosjekter har sett dagens lys og bidratt til å styrke og utvikle utdanningskvaliteten, relevansen og studentinvolveringen ved musikkutdanningsinstitusjonene. Når CEMPE nå avsluttes er det gledelig å se at flere av de initiativene, arbeidsformene og prosjektene som ble igangsatt i CEMPEs periode videreføres.

Dagen etter CEMPEs periode gikk ut startet et nytt eventyr for Norges musikkhøgskole gjennom universitetsalliansen IN.TUNE, der NMH sammen med syv andre høyere musikkutdanningsinstitusjoner de neste årene skal utvikle seg sammen på en rekke felt, deriblant undervisningsformer, kompetanseutvikling for ansatte, og studentinvolvering. Her er kunnskapen og erfaringene fra ti år med CEMPE uvurderlig.

En annen milepæl er at NMH i 2023 fikk på plass en meritteringsordning som skaper en struktur der pedagogisk utviklingsarbeid, kvalitetsutvikling i undervisning og kollegial delingskultur premieres og gis status. Det er også en mye større oppmerksomhet i dag om at pedagogisk utviklingsarbeid skal sidestilles med forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid, både i utlysninger av ekstra FoU og i hva som vises fram på nettsider og konferanser.

Ordningen med studentdrevne prosjekter som CEMPE startet opp og drev gjennom fire år, vil videreføres av NMH. Selv om midlene blir noe begrenset sammenlignet med tidligere, er det viktig at ordningen og valgemnet finnes fordi det utgjør en sentral byggesten i å gi studenter mulighet til å utvikle sin kunstneriske eller kunstpedagogiske identitet gjennom studietiden. Den kulturendringen som har skjedd når det gjelder studentenes opplevelse med å ha en plass rundt bordene der viktige avgjørelser tas er også noe som er kommet for å bli, uavhengig av CEMPE. Eksempler på dette er den tydelige plassen studenter har i IN.TUNE og at studentutvalget i dag får mer godtgjørelse for arbeidet de legger ned enn tidligere.

Musikkstudentkonferansen arrangeres også i 2024, denne gangen på Universitetet i Agder i samarbeid med CreaTeMe. Norsk musikkstudentnettverk er opprettet og har planlagte møter og aktivitet for 2024. Flere prosjekter, som Barnekonsertserien og Bare spell, fortsetter.

Det nasjonale samarbeidet mellom utdanningsinstitusjonene som CEMPE har bidratt til vil i stor grad ivaretas gjennom CreaTeMe, det nye senteret for fremragende utdanning ved Universitetet i Agder. De fikk senterstatus i 2022, og vil virke fram til utgangen av 2026. En trist nyhet som kom på slutten av CEMPEs periode var at SFU-ordningen avvikles, slik at de nye sentrene ikke vil få mulighet for en andre femårsperiode. De mulighetene som senterstatusen har gitt hadde ikke vært mulig dersom CEMPE hadde vært et internt senter ved NMH. Det er nettopp det nasjonale og internasjonale mandatet som har gitt oss en plattform for å gjøre det arbeidet vi har gjort.

Selv om NMH ved CEMPEs avslutning sto i en anstrengt økonomisk situasjon, håper vi at institusjonen når den økonomiske situasjonen igjen tillater det vil ta opp planene som ble skissert om et læringssenter eller et senter for pedagogisk utviklingsarbeid. Vi tror et senter vil være nødvendig for å opprettholde et trykk på fortsatt fokus på utvikling og kvalitetsheving av undervisningspraksiser, og bidra til at studentsentrerte og studentaktive læringsformer utvikles og får en etablert plass i høyere musikkutdanning. Det vil også bidra til å samle alle de utviklingsinitiativene som allerede pågår og som vil starte opp de kommende årene.

CEMPE_Friberg_10_oppdatert.jpg

Takk!

Til slutt ønsker vi å benytte anledningen til å si takk til alle de fantastiske menneskene som gjorde CEMPE til det det var. Takk til ansatte som har vært involvert i CEMPEs prosjekter, som har brukt tiden sin på å utvikle nye læring- og undervisningsmodeller, nye undervisningsroller, nye former for samarbeid og nye måter å integrere studenter i forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid. Takk til våre studentpartnere, til studenter som ledet prosjekter, og til studenter som skapte nettverk og bidro til den nasjonale og europeiske diskursen om høyere musikkutdanning. Takk til de som jobbet administrativt for å få senteret til å fungere så smidig. Og til slutt, takk til Norges musikkhøgskole for å være en så fantastisk vert, til Nokut for å gi oss denne muligheten i utgangspunktet, og til Diku og HK-dir for samarbeidet og for å legge til rette for det inspirerende nettverket som ble utgjort av alle de Nasjonale sentrene for fremragende utdanning.