Refleksjon som verktøy i musikkutdanning - ved Torben Snekkestad
I videoen under snakker saksofonist Torben Snekkestad om refleksjon:
Lenker
Om Torben Snekkestad
Torben Snekkestad er saksofonist, klarinettist, trompetist, improvisator og komponist. Han er utdannet fra NMH med hovedfag i Kammermusikk, 2000, supplert med en ph.d. fra Program for Kunstnerisk Utviklingsarbeid med prosjektet ’The Poetics of a Multiphonic Landscape’, 2016. Hans virke omfatter både en lang karriere som soloartist samt med diverse ensembler som bandleder og sidemann. Torben Snekkestad har arbeidet sammen med førende nasjonale og Internasjonale fremtredende kunstnere. Han har utgitt et titalls plater i eget navn og de siste åra også spilt et stort antall solokonserter. Torben Snekkestad har gjennom årene utforsket et bredt sjangerspekter av musikk på en reflektert og leken måte. Fra fri improvisasjon og jazz som leder og sidemann, til klassisk kammermusikk og som solist med symfoniorkestre/sinfonietta. I både solo- og ensemblearbeidet klarer han å kanalisere disse mangfoldige musikalske fotsporene til en enestående identifiserbar klang som skaper et dypt og særegent musikalsk språk i både detalj og helhet. Med et tydelig poetisk øre, bruk av ekstremt utvidede spilleteknikker, intuitive improvisasjoner, stemningsfull kompositorisk bruk av struktur og teksturer befinner Snekkestad seg blant de mest inspirerende skandinaviske saksofonistene og improvisatorene som finnes. Turnert og innspilt med blant annet: Barry Guy, Nate Wooley, Maja S.K. Ratkje, Koichi Makigami, Evan Parker, Søren Kjærgaard, Ken Vandermark, Raymond Strid, David Toop, Augusti Fernandez, Andrew Cyrille, Axel Dörner, Marta Sagnoli, Mats Gustafsson, Jon Balke, Oslo Sinfonietta og Cikada String Quartet. Omfattende turnevirksomhet i Europa, USA, Russland, Øst-Asia og Argentina. Snekkestad har tidligere undervisningserfaring fra Rytmisk Musikkonservatorium i København (2014–2021) og Det Kongelige Danske Musikkonservatorium (2004–2018), samt fra Syddansk Musikkonservatorium og Universitetet i Agder, før han ble professor i samtidsmusikkutøving ved NMH.