Konferansen var opprinnelig tenkt å holdes på Universität für Musik und Darstellende Kunst i Wien, men på grunn av covid-19-pandemien ble konferansen avholdt digitalt.
Det nylige skiftet til digital undervisning i høyere musikkutdanning var til å begynne med ukjent for mange lærere. Men på grunn av nedstengningen i mars 2020 ble lærere over hele verden tvunget til å gå over til nettbasert undervisning. Da konferansen gikk av stabelen i mai, hadde lærerne fått verdifulle erfaringer med nettbasert undervisning, noe som skapte et globalt behov for diskusjoner om nettbaserte læringsmiljøer og utveksling av ideer til utvikling.
Konferansen ble innledet med en engasjerende keynote av Evert Hoogendoorn, en nederlandsk pedagog og spilldesigner, som la vekt på sammenhengen mellom godt utformede dataspill og effektiv læring. Konferansen bød på 23 presentasjoner av høy kvalitet og en kunstnerisk forestilling som dekket ulike temaer som opplæringsprogramvare, nettbasert læringsadministrasjon, tekniske systemer, nettbaserte eksamener, studentledede prosjekter og kunstnerisk forskning. Blant foredragsholderne var personer fra ulike europeiske land samt representanter fra Nebraska og Mexico, noe som skapte en rik og mangfoldig utveksling av ideer blant studenter, forskere, lærere og teknikere innen høyere musikkutdanning.