I 2018 ble LATIMPE - Platform for Learning And Teaching In Music Performance Education etablert, et samarbeid mellom CEMPE og AEC for å stimulere til utvikling av læring og undervisning i høyere musikkutdanning. I oktober 2018 gikk konferansen Becoming musicians - student involvement and teacher collaboration in higher music education av stabelen.
Konferansen ble omtalt slik:
Studentinvolvering har de siste årene vært et sentralt tema i høyere musikkutdanning. Mange argumenterer for at studenten selv bør være den sentrale agenten i sin læringsprosess. Flere mener at lærere og høyere utdanningsinstitusjoner bør arbeide for å myndiggjøre studenter og involvere dem mer aktivt. Student-orientert, student-aktiv eller student-sentrert læring har blitt vanlige begreper.
Samtidig trer lærersamarbeid frem som et viktig tema i høyere musikkutdanning. I mange tilfeller henger lærersamarbeid og studentinvolvering også sammen. Men hva betyr disse begrepene? Hvordan ser en «student-sentrert» praksis ut, og hva samarbeider lærere om? Hvilke fordeler har det å involvere studenter mer aktivt og å øke lærersamarbeid? Hva innebærer studentinvolvering og lærersamarbeid i læringskontekster som spenner fra en-til-en-undervisning til tverrfaglige praksiser eller praksiser på tvers av institusjoner?
Dette er noen av spørsmålene konferansen ønsket å belyse. Konferansen samlet mer enn 120 undervisere, studenter, forskere og ledere fra 44 forskjellige institusjoner verden over og inneholdt foredrag av internasjonalt anerkjente fagpersoner, samt parallelsesjoner med presentasjoner, workshop-er og panel diskusjoner.
I det første hovedforedraget, Beyond policy: Conceptualising student-centred learning environments in higher (music) education, i høyere (musikk-)utdanning, tok Monika Nerland utgangspunkt i tidligere forskning innen høyere utdanning for å konseptualisere og diskutere ulike måter å tolke begreper som studentsentrerte læringsmiljøer, elevsentrert undervisning og studentengasjement. Hun diskuterte også hva studentinvolvering kan bety i forbindelse med utøvende musikkutdanning og hvilke former for lærersamarbeid som kan bidra til studenters læring i denne sammenhengen.
I det andre foredraget presenterte Lars Brinck forskningsbaserte erfaringer om læring i kollaborative kreative prosesser, mens Susanne van Els oppsummerte sin lange erfaring som utøver og lærer i høyere musikkutdanning under overskriften How (not) to teach.