Etyder er fast inventar i de fleste instrumentalisters utvikling. Brukes de riktig? Hvorfor øver man på en etyde? Planlegging av etydeøving, og refleksjon rundt hensikt og gjennomføring ble et prosjekt for student 1 og 3.
Vanligvis har studentene fått to etyder som ukentlig øveoppave, en langsom og en hurtig. Læreren har gitt noe veiledning om hvordan de bør øves, og hvorfor. Etter hvert kom det fram at studentene vanligvis startet med å spille gjennom etyden, og opplevde at de ofte gikk seg fast og strevde med å komme videre. Lærer snudde derfor tidsbruken. I stedet for, som tidligere, «å bruke 5 minutter av timen til å se på etyden og så gå over på noe annet», brukte de nå nesten hele den individuelle timen på å utforske etyden de gangene dette var en viktig øveoppgave. De gikk gjennom dem for å kartlegge utfordringer og finne ut hvilken nytte de kunne ha av å øve på dem. De prøvde ut øveteknikker i forskjellige passasjer, og diskuterte hva slags utbytte man kunne ha av de passasjene som ikke var teknisk utfordrende.
Studentene måtte finne ut hvordan de ville øve, og ble fulgt opp uka etterpå med spørsmål om hva de hadde erfart.
Et viktig mål for læreren var å få studentene til å gjøre mer bevisst bruk av etydene, utnytte dem som de spesielle øvelser de er, for eksempel å beherske en skala i en viss toneart, og ikke bare se problemene i utføringen av dem. I dette inngikk det også å avfinne seg med at man ikke alltid kommer fram til det målet man har satt seg, kanskje ikke får spillet helt metronomisk eller så hurtig det skulle være, men at man tenker øvingen som hjelp i en langsiktig utvikling.
Etter oppfordring fra lærer tok begge studentene notater (logg) om hva som var læringsoppgaven med etyden, noe om tidsbruk og hva som falt vanskelig og som måtte arbeides mere med, og hvordan de løste problemer.