Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Søk

Prosjektet

Med bakgrunn i erfaringene fra første fase av prosjektet ble det gjennomført to nye prosjekter. Det ene var at student 2 innstuderte soloen for engelsk horn i Ravels klaverkonsert i G-dur, for fremføring på konsert med solist og orkester.

Engelsk horn er det viktigste tilleggsinstrumentet for oboister og denne solodelen er krevende på mange måter. Den har lange fraser som krever god utholdenhet og er meget skjør med hensyn til intonasjon. I tillegg er det lett å bli forvirret rytmisk under innstuderingen fordi soloklaver akkompagnerer i 6/8 rytme mens melodien i engelsk horn noteres i 3/4. Hvordan skulle studenten disponere øvingen frem til konsertdagen en måneds tid senere? Lærer og student samarbeidet om en plan, uten at den ble beskrevet i et forberedelseskart, og studenten sier at hun «var innom læreren og sjekket at jeg var i rute». Læreren sier også at studenten ble fulgt tett opp.

Erfaringene

Studenten mener planleggingen fungerte «veldig bra», og hun vil fortsette med dette «i lignende prosjekter». Da tenker hun særlig på øving på repertoar som er nytt for henne. Hun benyttet ikke logg (notater om hva hun arbeidet med og tanker om videre utvikling) i denne prosessen, fordi øvingen foregikk i «en veldig intensiv periode med mye øving» der hun «hadde det i hodet, så jeg følte ikke behov for logg». Denne studenten sier at hun «alltid har vært flink å planlegge, bli ferdig når jeg skal eller sette inn støtet». Vanligvis bruker hun logg der hun skriver hva målet er for øveøkta, hva hun har gjennomført, og «ting hun må være obs på, som konsentrasjon».

Læreren framhever at «i denne prosessen fikk vi nyttige erfaringer med planlegging av individuell øving og bruk av hjelpemidler som metronom, tuner, litteratur og innspillinger».

Neste Øving på etyder