Hvem har ikke opplevd at tankene kan ta sine egne veier når de burde vært konsentrert på en bestemt oppgave? I dette prosjektet har klaverlærer Jorunn Marie Bratlie og tre studenter gitt dette temaet spesiell oppmerksomhet i en periode på 3 uker. Hver øvedag skulle studentene velge seg ut et spesielt parti eller en spesiell oppgave som de skulle jobbe detaljert med i 20 minutter. Her skulle de ikke bare øve «som vanlig», men også skrive ned noen av de tankene og handlingene de gjennomførte mens de øvde, utløst av spørsmål som:
- Hvorfor gjentar jeg noe?
Hva bør forbedres?
- Hvilke øvingsstrategier («verktøy») vil jeg benytte for å forbedre et spesifikt parti?
Dette er spørsmål som vanligvis stilles og besvares i det øyeblikk de oppstår, og uten at man stopper opp for videre refleksjon. Hensikten med å kreve skriftlig refleksjon var å holde oppmerksomheten på plass, å ikke gi den mulighet til å hoppe bort fra oppgaven. Det var også et mål å styrke studentenes vekt på å analysere sin egen øving for å få bedre utnytting av øvetiden.
(Jorunn Marie Bratlie har gjennomført prosjektet og Harald Jørgensen har skrevet rapport med grunnlag i lærers og studenters opplysninger, skriftlig og i intervju.)