Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Søk

Hva øvde de på og hva noterte de

Student 1 gjorde stikkordmessige notater underveis, de ble etterpå skrevet ut som resyme til læreren. Studenten tok for seg tekniske problemstillinger som ble utforsket detaljert, f. eks. leggierospill, hvor han laget øvelser med fokus på overgangen mellom ulike håndposisjoner. Her forsøkte han å «få til en god og rask leggiero med tette fingre, nært tangentene». Han vurderte første forsøk som «ikke jevnt nok», og delte derfor løpet inn i figurene det består av, tre håndposisjoner. Han spilte bare overgangene mellom håndposisjonene, fordi han mente at «det må være i overgangene problemet ligger». Han mente han fikk et bedre resultat, men observerte «unaturlig mye trykk på den første tonen i hver ny posisjon». Deretter forsøkte han «å spille figurene så svakt som overhode mulig på den første tonen i hver gruppe», med de øvrige tonene «mezzoforte og staccato i cluster». Hans konklusjon: Etter en stund med begge øvelsene ble «resultatet så bra det kunne bli på 20 minutter».

Andre øvelser gjennomført på samme måte var fingerarbeid som blant annet involverte ulike måter å sitte på, med fokus på tyngde kontra letthet i armene, øvelser for bevisstgjøring av samtlige toner i en akkord, og trilleøvelser.

Student 2 noterte fra øvingen på et stykke av Grieg og ett av Plagge. Her var det avgrensede oppgaver av både teknisk og musikalsk art. Hun eksperimenterte for eksempel med ulike klangfarger og fraseringer for å få fram en opplevelse av «fugl», arbeidet med en takt for å «kjenne at jeg var nedi tangentene ordentlig», hun lærte alle akkorder i en del ved å «spille dem rolig, og si høyt alle toner slik at hjernen også er med i øveprosessen». Hun hadde kommentarer om ting som fungerte, og hun noterte ned en evaluering av hver øveøkt der hun var mer opptatt av hva hun kunne forbedre, for eksempel «kunne vært mer bevisst på hvilken ‘versjon’ jeg faktisk likte best», og «hvordan få en klang som passer teksten i sangen, og hva budskapet er?» Denne studenten noterer også at da lyset i rommet falt ut ble det økt fokus på lytting, hun «begynte å lytte til fraseringer på en helt ny måte».

Student 3 øvde på 1. sats av Griegs klaverkonsert. Den skulle framføres på konsert etter prosjektets avslutning. I intervjuet sier hun at «Det var steder der jeg kunne få vondt, jeg skrev ned en del rundt det, prøvde å finne ut av det». Dette finner vi beskrevet med stikkord i øvenotatene, for eksempel «Sliten, vondt øst på handa + under handleddet», og kommentaren «avspenne etter akkorden», eller

«vondt = ytterst over armen (pianoet tyngre enn vanlig), slapp av, ikke stivne, fokuser på enerne», eller «blir fort stiv, husk at du kan slippe oktavene mellom hver gang». Notatene inneholder i hovedsak hva som skulle øves på og hva hun ville legge vekt på, hva målet var. For eksempel «overgang til arpeggioene (øv bare o-gang v.h.), sikt mot 1», «finpuss 1 takt om gangen, konsentrer deg om basstonen», «bruk fingrene på Fossefallet, bruk håndleddet på oppgangen, press på og ikke hopp så my m/vh», «øv sakte en gang igjennom, fokus på jevnhet i 16-delene»,

«ujevnhet mellom tommel-pekefinger vh, øv bare disse to i alle overganger». Og mot slutten av perioden mer av dette: «gjennom en gang i tempo for å finne hvor det skjærer seg», «spill gjennom med tempo, let etter feil, repeter til bra», og «spill gjennom med lukkede øyne, memorer»

Neste Hadde forsøket noen effekt på øvingen deres?