Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Søk

Deltakere og undervisningstimer

Prosjektet startet høsten 2014 med to forberedende seminarer med fire førsteårsstudenter. Der gikk naprapat gjennom de grunnleggende temaene som kom igjen i alle seminarene: Kroppsholdning i ulike øvesituasjoner, et treningsprogram spesielt tilpasset fiolinister og råd om restitusjonsteknikker. Naprapat, fiolinlærer og tre studenter startet året 2015 med å delta i ‘NYU Winter Stringcamp’, et årvisst seminar ved New York University, Steinhardt School, String Department. Her deltok studenter og fiolin- og bratsjlærere fra Australia og USA, og spesialister på holdning, restitusjon og Alexanderteknikk.

‘Naprapatgruppen’ bidro med at Peter Herresthal i sine mesterklasser forberedte studentene på naprapatens seminar senere i uka ved å understreke hvor viktig god holdning og restitusjon er for å effektivisere øving. Naprapat Morten Skjønnhaug hadde to heldags seminar der studentene spilte med Peter Herresthal til stede som fiolinteknisk ‘oversetter’, og med et stort publikum som blant annet besto av noen av USAs fremste lærere. To av studentene fra NMH var med og ble brukt som demonstrasjonseksempler. Temaene som ble arbeidet med var som beskrevet i 3.1. Ut over dette ble tiden også brukt til å få kontakt med og demonstrasjoner av andre kroppsrelevante teknikker og temaer, som Alexanderteknikk, oppsett og utforming av hakestøtter for fiolinen, informasjon om institusjonens program for ‘Undoing Bad Habits’ (der man har satt i system hvordan man kan bryte dårlige vanemønstre).

I de følgende seminarene ved NMH ble det arbeidet videre med hovedtemaene fra 3.1, med treningsforslag og øvelser (også gitt på video), og med en mer og mer nyansert utforming av bevegelsesmønstre, basert på økt erfaring og kunnskap.

Disse kunnskapene ble utnyttet av hovedinstrumentlærer i de ukentlige undervisningstimene, i arbeid med teknikk, vibrato, buearm, skulder, nakke og bruk av ben og rygg i musiseringen. Alle studentene fikk individuell time ‘på benken’ med Morten Skjønnhaug.

Neste Studentenes vurdering