De fire førsteårsstudentene som har deltatt ble ikke valgt ut til prosjektet fordi de har vist fysiske problemer. Likevel viser det seg at de har startet studiene med fysiske problemer av en eller annen sort: Vondt i nakken, vondt i skuldrene og spente muskler. Dette har vært problemer de har opplevd, men i liten grad har søkt hjelp for. Bare en av studentene har hatt timer med naprapat før prosjektet startet.
Studentene beskriver hvordan de individuelle møtene med naprapat kan ha inneholdt behandling i form av massasje, men veiledningen har hele tiden tatt utgangspunkt i studentenes kroppsbruk når de øver og spiller. Studentene beretter om hvordan «vi jevnlig har sett på hvordan man holder instrumentet og hvordan man står», hvordan de «i løpet av seminaret fikk tilbakemeldinger på spillet vårt og gode tips på hvordan vi kunne unngå disse muskelspenningene», og hvordan naprapat kunne «se at noe var feil med kroppen min, med en overbelastet skulder og overarm når jeg spilte, og kunne fortelle hvorfor overbelastningen oppsto.»
Treningen og strikkøvelsene de har fått, for å opparbeide styrke i nakke, rygg og armer, er godt mottatt, omtalt som ‘kjempenyttig’. Studentene gir uttrykk for at de benyttes regelmessig. En av studentene skriver at «Treningsøvelsene vi ble introdusert for var kjempenyttige og jeg bruker dem flere ganger i uka når jeg har spilt mye og vil nullstille musklene!» En annen fremhever betydningen av øvelsene for å skape blodsirkulasjon i kroppen og spesielt i de muskelgruppene han har hatt problemer med.
Konklusjonen til en av studentene er at «Jeg tror i alle fall ikke jeg hadde blitt så godt som kvitt plagene mine i nakken om jeg ikke hadde fått de rådene og bevisstgjørelse om hva jeg gjør galt i forhold til belastninger.» Bevisstgjøring er i det hele tatt et gjennomgangstema når de vurderer utbyttet at prosjektet: «Jeg er nå mye mer bevisst på mine egne fysiske ‘uvaner’ i spillet (ikke bare de Morten fortalte om der og da, men har generelt blitt mer obs på det selv på øverommet) og vet hva jeg kan gjøre for å unngå dem», skriver en annen student, og en tredje hevder at forståelsen han har fått «har gjort at jeg nå kan jobbe mer bevisst mot å eliminere risikoen for at de samme problemene skal dukke opp igjen», mens den fjerde studenten både nevner «masse bra tips om fysikken i forhold til spillingen» og at «øvelsene han viste oss var veldig bra, funker bra for oppvarming og minitrening».
Ut fra dette er det rimelig å konkludere med at disse studentene har fått øket sin kompetanse i forhold til de tre målene som ble presentert tidligere.