IP: Det er likevel tydelig fra hva studenten skriver i fritekstkommentarene, at de først og fremst er der for å lære. Det som var spesielt interessant var svarene jeg fikk på spørsmålet om hva de har mest utbytte av i en mesterklasse: å være aktiv, å være tilhører, eller begge deler. Alle unntatt fire sier at de har like stort utbytte av å være aktive som å være tilhørere. Mange av dem kommenterer at de lærer ulike ting i de ulike posisjonene, slik som denne studenten:
"In my opinion it is really good to do both: listen and play! You can learn in so many different ways! You learn wile playing very intensely (with the muscles and the brain). When listening you can pay attention to things you don’t notice while playing."
IMH: For meg var det litt overraskende at de var så klare på at de også lærer som tilhørere. Både Stabell og Creech med kolleger fant med bakgrunn i sine undersøkelser, at studentene ikke var så motivert til å delta på mesterklasser når de ikke selv skulle spille. Samtidig så finnes det jo ganske mye forskning som understreker hvor mye vi mennesker faktisk kan lære gjennom å observere.
IP: Ja, først og fremst mener jeg at de lærer seg å lytte. Hvis du ikke kan lytte, kan du ikke være musiker. Det er mye enklere å lytte i en mesterklasse hvis man ikke spiller, for da er man så opptatt av å spille riktig. De lærer på en roligere måte fordi det ikke er noe press, de trenger ikke vise at de er flinke. Så det å være tilhører på en mesterklasse gjør at du lærer å lytte på en effektiv måte, på en aktiv måte. De kan høre og forstå hva som er bra og hva som ikke er så bra og hvorfor, og hvordan studenten kan endre noe for at det skal bli bedre. Og hvis de lærer å gjøre det når de hører andre, så er de godt på vei til å kunne gjøre det samme når det gjelder dem selv, og det er det som er så viktig for meg. De må jo kunne klare seg selv når de kommer ut av skolen. De skal ikke trenge meg eller en annen til å fortelle dem at ”her skulle du brukt en annen finger” eller et eller annet. De må lære å finne løsninger og vurdere selv: Så når jeg underviser mesterklasser stiller jeg mange spørsmål, for jeg vil få dem til å tenke. Jeg vil ikke servere dem svaret på et brett. De må selv finne løsninger. Det som også er fint med å være tilhører på mesterklasser er at de kan oppdage at de ikke er alene – de merker at andre sliter med de samme problemene og har de samme utfordringene.
IMH: Ja, Albert Bandura, som har studert hvordan vi lærer gjennom å observere andre, framhever hvor viktig dette er for vår tro på egne evner, noe som igjen har betydning for våre prestasjoner. Når vi ser hvordan andre strever for å få til ting som vi selv ønsker å få til, og kan observere at de blir bedre gjennom å jobbe hardt, så kan det gi oss tro på at vi også vil mestre det og motivere oss til innsats. Det hjelper oss også å forstå at læring er en prosess som tar tid, og at det først og fremst er hard arbeid som er hemmeligheten bak suksess, ikke ”talent”, som det jo er vanskeligere å få gjort noe med.