Dette var første gang jeg underviste i improvisasjon og første gang jeg drev gruppeundervisning. Jeg kunne ha ønsket å ha flere timer, slik at vi kunne vært grundigere og brukt mer tid på basisøvelsene. Vi gikk ganske fort frem fordi vi ikke hadde så mange samlinger, og jeg ville belyse så mange sider av temaet som mulig. Det er selvsagt også ønskelig at studentene øver selv på improvisasjon, jeg vet ikke i hvilken grad de gjorde det i dette prosjektet.
Jeg har nå en valgfagsgruppe med 2-3 studenter, hvor vi møtes hver annen uke. Dette fungerer godt, regelmessigheten og forutsigbarheten gjør at progresjonen blir stabil, de øver godt på egen hånd og har tydelig fremgang. Det jeg ønsker er å samarbeide med en klassisk instrumentallærer og etter hvert sette sammen et ensemble med både sangere og instrumentalister. Jeg kunne tenke meg å undervise sangerne noen timer alene (i gruppe), og at instrumentallæreren gjør det samme med 3-4 instrumentalister. Så kunne vi ha regelmessige fellestimer hvor de improviserer sammen. Dette ville være svært berikende for alle parter, improvisasjonen blir enda mer variert og nyansert i blandede ensembler.
Jeg er også interessert i et samarbeid med jazzseksjonen for å finne noen mulige møtepunkter. Jeg er helt sikker på at vi har mye til felles selv om vi kommer fra hvert vårt sted. Den klassiske tilnærmingen til improvisasjon er fortsatt svært viktig for meg og kommer alltid til å være det, fordi det handler om vår identitet som sangere og vårt grunnleggende forhold til instrumentet vårt. Men innenfor sjangeren fri improvisasjon tror jeg vi kunne få til noen spennende møter.