Lærerne ble i etterkant av kurset intervjuet om sine opplevelser og erfaringer med å delta. De så at metodene og teknikkene hadde flere positive effekter, blant annet at
- studentene opplevde økt eierskap til egen læring
- lærerne utvidet sin pedagogiske verktøykasse
- de ble bedre kjent med sine kollegaer
- det ga dem verktøy for å tilpasse undervisningen
økt eierskap til egen læring
– Det å reflektere over sin egen læring er en forutsetning for å kunne bli en selvgående musiker i fremtiden, Lærer 4.
Det er et mål for undervisningen at studentene i løpet av studiet skal utvikle eierskap til sin egen utvikling og læring. Flere av lærerne opplevde at studentene fikk økt eierskap til egen arbeidsprosess gjennom at lærerne tok i bruk en coachende undervisningsstil, og at dette på sikt ville bidra til mer selvstendige studenter:
– Jeg ser det vil koble oss på oss på en tankegang om hvordan voksne mennesker lærer. Det vi i andre sammenhenger kaller grown-up-learning eller life-long-learning. Og det kan gi oss en enda større grad av selvstendighet studenter, Lærer 6.
Utvidet verktøykasse som pedagog
– Det har vært en viktig bevisstgjøring for meg det å ta et skritt tilbake: Ikke være så direkte styrende og instruerende alltid. Men det å kunne åpne gulvet for studentene i større grad. …. Hjelpe studenten til å ta i bruk sine ressurser og utnytte sitt potensial, Lærer 1.
Teknikker og modeller fra coaching er godt egnet til å stimulere refleksjon hos studentene, ved sin bruk av åpne og utforskende spørsmål der studenten får tid og mulighet til å bli bedre kjent med sine egne musikalske preferanser. Det ga også lærerne en mulighet til å bli bedre kjent med sine studenter. En coachende arbeidsmåte krever at læreren er mer tålmodig enn i en tradisjonell undervisningssituasjon. Man må bremse litt, lytte litt mer og stille gode spørsmål:
– Det å bruke mer tid på å komme frem til en konklusjon kan være en fordel – man blir mer menneskelig. Jobber ikke med samlebånd, Lærer 2.
Bedre kjent med kollegaene
– Måten vi jobbet sammen på har fungert godt, for eksempel i triader. Har blitt kjent med kolleger på en annen måte enn tidligere, noe som har gjort det lettere å sette i gang prosjekter … (Lærer 2)
I tillegg til at lærerne fikk utvidet sin verktøykasse som instrumentalpedagoger, opplevde de kollegasamarbeidet som prosjektet la opp til, som stimulerende og fruktbart. Læreren som er sitert nedenfor mente til og med at det muligens var den viktigste gevinsten med hele prosjektet.
– Veldig bra å bli kjent med kollegaene i gruppen på en helt ny og utrolig bra måte. Det å møtes og reflektere over egen undervisning. Og etter hvert komme inn i praktisk arbeid via øvingsgruppene. Det blir en helt annen feeling i forhold til å henvende seg til dem i etterkant. Kanskje det største utbyttet av hele greia, Lærer 3.
Tilpasset undervisning
– Noe av det som er avgjørende i musikkutdannelsen er erkjennelsen av at One size fits all ikke er gjeldende. Hver student er unik. En coachende tilnærming skaper individuelle læringsløp. Og det trenger vi,Lærer 5
Teknikker og metoder fra coaching er et verktøy for å bli bedre kjent med studentens egenart og læreren vil i større grad kunne tilpasse undervisningen sin til hver enkelt student. En lærer mente også at de nye verktøyene hjalp studenten til å «ta i bruk sine ressurser og utnytte sitt potensial».
– Fordelen er – tror jeg – at du klarer å fange opp den individuelle studenten. I stedet for å undervise på samme måte og pøse på med egne ting, Lærer 3.