Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Søk

Å våge seg ut i ukjent farvann

De seks lærerne som har deltatt i gruppeundervisningsprosjektet har alle en lang og velfungerende undervisningspraksis bak seg basert på undervisning en-til-en. De har likevel hatt mot til å kaste seg ut i ukjent farvann og utfordre seg selv og sin egen lærerrolle. De har møtt på en del utfordringer underveis, men de har erfart at forsøket med å undervise i grupper har vært vellykket; de merker at studentene har stort utbytte av gruppetimene på flere områder, og studentene selv sier det samme. Alle deltakerne har fått såpass positive erfaringer med gruppeundervisning at de fortsetter med det. De har med andre ord erfart at både de og studentene kan vinne på å våge å prøve noe nytt og ukjent.

Vi mener det ligger et stort, og til dels uutnyttet potensiale i det å gi studentene mulighet til å lære sammen og av hverandre. Gjennom å dele erfaringene fra disse seks variantene av gruppeundervisning håper vi at vi kan gi andre lærere inspirasjon og mot til å utforske dette potensialet.