Prosjektleder for Tenketank for KU-basert musikkutdanning og nestleder i CEMPE, Ingfrid Breie Nyhus, innledet seminaret med et knippe åpne spørsmål som utgangspunkt for de kommende dagene. Hvordan kan høyere musikkutdanning legge til rette for undersøkende prosesser og kritisk refleksjon? Hva innebærer det utforskende i kontekst av ulike musikalske tradisjoner? Hvordan kan enkeltlærere legge til rette for utprøving, utfordring og kritisk refleksjon, og bygger institusjonene opp under en KU-anknyttet utdanning?
Amund Sjølie Sveen ved Musikkonservatoriet i Tromsø fulgte opp med å understreke viktigheten av kontinuerlig kritisk refleksjon i høyere musikkutdanning.
– Hva skal vi med et musikkonservatorium i Tromsø eller i Oslo? Hva skal det undervises i og hvorfor? Svarene på de spørsmålene må finnes og formuleres, og de må formuleres på nytt hver dag av institusjonen, av lærerne og av studentene. Da er kunstnerisk utviklingsarbeid nødvendig, understrekte musikeren og scenekunstneren, som også er en av lederne for New North Academy.
New North Academy er en del av et større KU-basert kunstforskningsprosjekt ved Musikkonservatoriet i Tromsø, Art VAPO – True North, finansiert at Program for kunstnerisk utviklingsarbeid.