Nært knyttet til diskusjonene rundt hvorfor vi trenger musikk er diskusjonen rundt hvorfor vi trenger musikere. Og hva trenger musikere for å kunne leve av å utøve og formidle musikk?
Ingfrid Breie Nyhus, selv utøvende pianist og komponist, mener det er viktig at musikere engasjerer seg politisk.
– Det handler om å styrke rettighetene til selvstendig næringsdrivende, bygge ut tilskuddsordninger til musikk og til musikere og endre folks forventning om at musikk skal være gratis». Vi ser i andre europeiske land at støtteordninger til orkestre, til musikktilbud og til musikere gradvis bygges ned. Dette er en påminnelse om at de støtteordningene som finnes i dag ikke er noe vi kan ta for gitt.
– Før brukte vi mye penger på musikk, mens vi i dag kan høre på bortimot all musikk fra hele musikkhistorien for 100 kr i måneden. Det er røveri! Vi gir bort vårt produkt og det skaper en holdning i samfunnet om at musikk skal være bortimot gratis.
Det er økende motstand mot strømmeplattformene flere steder i verden, og musikkstudenter som skal ha musikken som levebrød bør ha dette som en viktig kampsak. Her mener Ingfrid vi kan jobbe på flere nivåer, og ikke minst kan vi bidra til en holdningsendring hos venner og familie om at det koster å lage musikk, og at det derfor bør koste mer å oppleve musikk.
– En annen ting som er stadig mer påtrengende er de lave musikerhonorarene, argumenterer Ingfrid.
Mens de fleste har en reallønnsvekst hvert år, skjer det lite og ingenting med musikerhonorarene. Spesielt akutt har dette blitt under koronapandemien, der tilskuddsordningene til musikere baserer seg på siste års inntekt. I en kronikk i VG fra 23. februar i år, underskrevet av 350 norske musikere, gir kronikkforfatterne et godt bilde på hvordan det er å etablere seg som ung musiker, der mange av jobbene den første tiden er lavt honorert, eller der oppdragsgiver kun dekker utgifter og ikke utbetaler honorar.
Denne problematikken er kompleks, for arrangørene har ofte ikke mulighet til å betale mer. Kanskje kan Kulturrådet lage bonusordninger til festivaler som gir musikere en anstendig betaling? foreslår Ingfrid. Selv om det er mange kamper å stå i er det viktig at musikkstudenter ikke mister troen på at det går an å leve som utøvende musiker:
– Alle disse kampene kan kanskje føles overveldende for dere som utdanner dere til musikere i dag. Men det går an å leve som musiker, jeg er et av de mange levende eksemplene på det.