Da den første nasjonale utlysningen om Senter for fremragende utdanning (SFU) kom, kastet NMH seg rundt og laget en søknad om å få et SFU i musikkutøving. Det ble i søknadsprosessen jobbet frem tre hovedområder, nemlig hovedinstrumentundervisning, øving og entreprenørskap.
– Da beskjeden kom om at vi vant prisen, hadde vi allerede fått vite at det var over 20 søkere fra store, tunge universitetsmiljøer. Likevel oppnådde vi høyest poengsum, og det var vi veldig stolte av, forteller Hanken
Sigmund: Hvorfor tror dere vi fikk senterstatus?
– I søknaden klarte vi å definere tydelige områder hvor vi syntes det var hull i viten eller i undervisningspraksisene. Musikkhøgskolen hadde utøverlærere på høyt kunstnerisk nivå, vi hadde en god internasjonal strategi, og NMH utmerket seg som et av Europas mest aktive fagmiljøer på forskning om og for høyere musikkutdanning, forteller Ingrid Maria Hanken, som ble leder for det nyoppstartede senteret.
Det var et sterkt ønske om at initiativet om et SFU skulle forankres både blant lærere og studenter på NMH, men også hos de andre norske musikkutdanningsinstitusjonene.
– Det skulle ikke bare være et tiltak for NMH, men et løft for hele musikkutdanningsfeltet, sier Hanken.
Helt fra starten av ble derfor de norske musikkutdanningsinstitusjonene involvert i ulike utviklingsprosjekter. Tanken var at CEMPE skulle fungere som en katalysator for hele musikkutdanningsfeltet. Også for Jon Helge Sætre, som overtok i mars 2016, ble det viktig å videreføre tanken om CEMPE som et nasjonalt senter.
– Vi skulle jobbe videre for å sørge for at dette senteret var for hele det norske utdanningsfeltet, og vi begynte med nasjonale seminarer som gikk på rundgang blant institusjonene. Det første ble avholdt i Agder, så var vi i Bergen. Jeg husker at vi var veldig opptatt av å sikre at seminarene handlet om noe som var viktig for institusjonen vi besøkte.