I tillegg til områder hvor CEMPE ser ut til å ha bidratt til endring, var vi interessert i å undersøke forsøk på endring som ikke førte fram eller hvor man opplevde at det var krevende å få til endring. Flere av informantene forteller om en opplevd slitasje i å stadig «dytte» på endringsprosesser og prøve å skape engasjement og aktivitet rundt områder hvor man ønsket utvikling. En av utfordringene, adressert av mange av ansatt-informantene, var å involvere utøverlærere, «finne den rette personen som var villig til å sette det på arbeidsplanen sin og bruke ressurser på det» og «få nye folk inn i det», og at det «kanskje ble en liten gruppe interesserte lærere som alltid søkte». Også studenter forteller om utfordringer i å nå ut til sine medstudenter. En av dem sa for eksempel at «vi kom inn med mye engasjement og ville gjøre mye, og så følte jeg at det var vanskelig å komme gjennom og nå ut til studentene», og at dette over tid ble en belastning som påvirket motivasjonen for arbeidet.
En annen utfordring, beskrevet av informantene, lå i dokumentasjon og formidling av prosjektresultater. Mens SFU for biologi eller matematikk har ansatte som har som sin hovedgeskjeft å forske, skrive og undervise, beskriver en av informantene situasjonen i CEMPE som motsatt, med «kunstnere, musikere, praktikere som er veldig gode på det de driver med og allerede opptatt av undervisning», men mindre opptatt av forskning, dokumentasjon og formidling. En siste utfordring som vi inkluderer i denne teksten, handler om friksjonen mellom ledelse og læreres autonomi, et friksjonspunkt som trolig har påvirket CEMPEs muligheter til å skape større systemiske endringer ut fra de mange prosjektene i senteret:
«Dette er jo en institusjon som hviler på tunge tradisjoner. Det er vanskelig å snu en sånn institusjon og vri den i en annen retning, ingen vil gi slipp på noen ting, hvis man skal ta inn noe, så må noe annet ut og det er veldig vanskelig. Det er nok den største barrieren.»
Det ble tydelig gjennom intervjuene og dokumentene at et stort antall studenter og ansatte ved Norges musikkhøgskole har deltatt i CEMPEs prosjekter gjennom senterperioden, som prosjektledere og prosjektdeltakere, som tilhørere eller deltakere i panelsamtaler, som bidragsytere eller publikum til seminarer og konferanser eller som forskere. Selv om effekten av alt dette kan være vanskelig å måle, betyr det ikke at disse erfaringene, prosjektene og samarbeidene er uten verdi eller betydning, Vi avslutter med et sitat fra en av studentinformantene om hvordan hen mener CEMPE har påvirket kulturen ved NMH.
«Jeg tror at de studentene som har søkt det og ønsket det, har fått veldig mye igjen for å være engasjert i CEMPE, mens for studentene som ikke har ønsket det, så har nok CEMPE virket mer i det skjulte. Jeg tror likevel at CEMPE kan ha bidratt til en mer åpen kultur og det gagner jo alle studenter.»