Dette prosjektet har undersøkt hvordan det å etablere et nært samarbeid mellom en gruppe musikkstudenter på bachelor-nivå og et erfarent profesjonelt ensemble kan bidra til studentenes musikalske utvikling og forberede dem på å fungere i et globalisert, ikke-institusjonalisert yrkesliv. Prosjektet ser også på hvordan et direkte møte med musikkbransjen (det vil si konsertarrangører, management og arenaer) kan fungere som en generator for å fremme den kunnskapen man kun får gjennom erfaring.
Jeg har sett en viss tendens til at studentene bekymrer seg for å forlate høyskolen og starte sin yrkeskarriere på grunn av mangel på kunnskap om de praktiske sidene ved det å være musiker. Selv om man kan spille, har man ikke nødvendigvis de verktøyene man trenger for å klare seg. Og selv om noen har erfaring i å booke, spille konserter, reise og møte agenter, står mesteparten av studentene på ganske «bar bakke». Jeg ønsket derfor også å granske deres kunnskap om mennesker, kultur og samfunn og på hvilken måte studentene kunne tilpasse seg et nytt miljø.
Siden hypotesen er subjektiv, ønsket jeg å utforske mulige resultater gjennom en poetisk metode: «Selvreflekterende deltakelse».