Det Norske Blåseensemble har jobbet dedikert med improvisasjon i flere år, i tillegg til annet repertoar, noe som har utfordret mange av de ansatte musikerne. Oboist Ingunn Lien Gundersen forteller om sin opplevelse da ensemblet startet med improvisasjon. – Jeg klarte nesten ikke spille noe. Det var en veldig merkelig opplevelse. Jeg kunne skalaene opp og ned, men å leke innad i skalaene var helt umulig. Jeg måtte begynne helt på nytt, øve ulike mønstre, øve på alle mulighetene i én tone, slik som artikulasjon og dynamikk. Jeg har følt at jeg har begynt helt på nytt igjen på obo.
På spørsmål om hva hun mener hun hadde trengt i utdannelsen for å kunne stå sterkere i rollen som profesjonell utøver i Blåseensemblet, svarer hun: – Jeg hadde trengt mer praktisk satslære og hørelære, direkte koblet til instrumentet, sier Ingunn. Og jeg hadde trengt at læreren tok bort notene og ba meg om å leke med instrumentet iblant.
– Det er interessant på Musikkhøgskolen at man har veldig store muligheter til å gjøre akkurat hva man vil, men for å gjøre det må du tørre å bli sett på som den litt sære, mener hornstudent Siri Storheim. – På klassisk føler vi at vi går en orkestermusikerutdanning, men det gjør vi jo ikke. Det er et voldsomt fokus på orkester. I mange miljøer er det å få jobb i orkester målet, og den optimale bekreftelsen på at man har lykkes.
– Mye av hverdagen på spilletimene er å høre at «det du spiller der er fint, men du må ikke spille sånn på prøvespill», forsetter Siri. – Det føles som man må være den beste på prøvespill, men man må også være den som klarer å presse seg selv inn i den lille boksen.
En klassisk frilansmusiker i salen rekker opp hånden: – Jeg avsluttet studiene for noen år siden, og ville gjerne improvisere på eksamen. Da sa læreren min at han ikke syns jeg skulle gjøre det, for da kunne de ikke vurdere meg. Jeg følte at jeg ble pushet tilbake i den lille boksen. Jeg syns studenter bør pushes til å leke og improvisere, ikke motsatt.
Jon Helge Sætre kommenterer om holdningene som debattantene refererer til. – Kanskje er lærere konservative, og kanskje er de ofte det fordi de mener at orkestrene er konservative. Lærerne sier gjerne at det er studentene som er smale, at det er de som vil inn i orkesterjobb, og da må de hjelpe dem så godt de kan. Et av hovedproblemene her er at man tenker for enkelt pedagogisk sett. Man tenker at man skal nå ett smalt mål, som er å bli kjempegod på instrumentet, og at da må man jobbe smalt. Det er ikke nødvendigvis riktig. Noen i det klassiske miljøet ser ut til å tenke at de som begynner med improvisasjon, har gitt opp å bli kjempegod, at de er «freaker». Men hva om man tenker at improvisasjon kan være selve veien mot toppnivået?
Sverker spør seg hvor disse fordommene starter: – Når man tenker på de store idolene sine, tenker man fort at deres vei til toppen bare var å øve veldig mye. Men når jeg har møtt noen slike forbilder, har jeg sett at de har både drevet med improvisasjon, komponert litt, spilt i jazzensemble, hatt sin egen festival – det dukker opp masse som man ikke ser når man ser personen spille på scenen. Det viser seg at denne musikeren faktisk er kjempebred, men også best i verden på det han eller hun driver med.
– Du kan ha flaks eller uflaks med læreren, og for meg har det handlet om match, sier Elin Kleppa Michalsen, som er fiolinstudent ved Universitetet i Stavanger, og en av initiativtagerne til studentensemblet Ensemble Sonore. Hun har også vært deltager under Friklassisk-seminaret. – Jeg har aldri drømt om å bli orkestermusiker, men jeg har følt press rundt meg om å bli det. Å være frilanser blir rett og slett ikke sett på som suksess i miljøet. Når jeg fikk en ny lærer opplevde jeg noe nytt, hun og jeg var samkjørte. Alle lærere bør åpne opp for den studenten de har foran seg.
Geir Lysne forteller med glimt i øyet at han opplever en motsetning der, til oppfatningene i jazzmiljøet. – I radiostorbandet i Hamburg der jeg er sjefsdirigent, er det motsatt. De som har mest «kred», er faktisk de som ikke spiller i institusjonelle orkestre, men som er gode nok til å ikke ta seg en fast jobb.