Som nevnt gir studentene uttrykk for at alle de fire studentmålenes innhold er erkjent og arbeides med, med positivt resultat. Samtidig erkjenner de at det å bruke AT er en prosess der det tar tid å mestre et problem eller en tenkemåte.
Kan vi stole på at AT har den effekten vi er ute etter? Det finnes noe forskning på dette, som med en rimelig grad av sikkerhet har påvist hvordan AT kan påvirke for eksempel pust, holdning og kroppsbruk. Dette prosjektet har også forsøkt å bidra til et svar, i en forholdsvis systematisk gjennomføring begrenset til noen få studenter og lærere. De positive erfaringene både lærerne og studentene har kommet med sier oss at i alle fall disse deltakerne har sett nytten i AT-veiledning. Så fins det den mulighet at disse reaksjonene kommer av at de deltakende lærerne var åpne og mottakelige og positive, og at andre deltakere med skepsis og kanskje motvilje ville gitt et annet resultat. Det er vanskelig å si noe sikkert om dette, fordi også skeptiske deltakere kan tenkes å forandre oppfatning. Og noen av studentene startet med skepsis og endte med å være positive.
Det som imidlertid er en viktig erfaring fra prosjektet er at en utnytting av ATs potensiale avhenger av at:
- Studentene får et solid antall individuelle timer over tilstrekkelig lang tid med veiledning i kroppsbruk basert på AT.
- Lærerne også gjennomgår veiledning i kroppsbruk basert på AT
- Individuelle timer med AT suppleres med klassetimer der alle (eller noen) av lærerens studenter er til stede sammen med AT-lærer, for å gi studentene bredere erfaring med AT ved å observere medstudenter spille og arbeide med vaner og uvaner under veiledning av AT-prinsipper.