Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Søk

Konklusjon

I dette prosjektet, i likhet med prosjektet som utnyttet Alexanderteknikk, var det to sentrale forutsetninger:

  • At naprapat-undervisningen var knyttet tett opp til hvordan studentene utnyttet kroppen i øvingen på instrumentet
  • At hovedinstrumentlærer var med på seminarene og kunne overføre kunnskap til hovedinstrumenttimene

Dette skulle sikre en optimal kontakt og overføring mellom lærerne og studentene, for å sikre best mulig forståelse og veiledning. Dette ser ut til å ha fungert fint.

Kunnskap om de kroppsrelaterte temaene som ble tatt opp var øyensynlig stort sett noe nytt for studentene. Dette er en viktig observasjon, som understreker at prosjektet har vært inne på et område mange nye studenter kan ha manglende kunnskaper om når de begynner i studiet. Det er også mulig at noen lærere er interessert i å utvikle sin kompetanse på dette området. Dette er utfordringer utdanningsinstitusjonene må ta opp.