– Hva har vi lært av koronapandemien?, lurte Habbestad på innledningsvis.
Bråtømyr løftet frem muligheten til dialog og musisering på nye flater og måter, eksemplifisert ved et arrangement ved Den Norske Ambassaden i Tokyo i oktober. Fra Oslo spilte Bugge Wesseltoft konsert sammen med japanske Michiyo Yagi i Tokyo.
– Arrangørene har også fått nye verktøy som er lynkjapt utviklet. Nå kan du gå på konsert, sette deg ned og bestille det du skal ha via en app. Det gir en ro i musikken som er bra, konstaterte lederen for Norsk Jazzforum.
Lo – digitalt tilstede fra basen i Trondheim – begynte sin pappaperm da pandemien inntraff i mars, og gikk allerede en annerledes tilværelse i møte. Han har likevel kjent hvordan pandemien har ført til en ro fra jaget som så ofte preger en musikers hverdag.
– Folk har skjønt at det går an å leve på en annen måte enn før. Det går an å ta bedre vare på seg selv. Man blir tvunget til å kjenne på hva som er viktig, det har man som regel ikke tid til i en fullstappet hverdag.